Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allen,

Ik heb in mijn achtertuin nu 6 jaar geleden een kasje geplaatst van 2 bij 3, voorzien van polycarbonaatplaten.

De platen van het dak worden slecht. Ze gaan een beetje doorhangen, aande buitenkant zitten er gaatjes in het plastic en ik ben bang dat ze tijdens de komende herfststormen niet op hun plaats blijven zitten.

Ik ben mij dus al aan het inlezen hoe ik die platen het beste kan vervangen.

De constructie van de kas is prima in orde. Zou ik het dak ook kunnen voorzien van glasplaten of houdt de constructie dat niet?? Het lijkt mij nl dat glasplaten langer mee gaan en dus duurzamer zijn dan weer polycarbonaatplaten aanbrengen en die na 6 jaar weer weggooien.

De zijkanten zijn nog prima, op wat verkleuring na, dus die wil ik gewoon laten zitten.

Wat zouden jullie doen? Of zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en hoe heb je dat aangepakt?

Groetjes

Posted

Hallo sammetje.

Ik weet niet uit wat voor constructie jouw kas bestaat. Van een buurtuinder ken ik hetzelfde probleem en bij zijn kas zou de constructie geen glasplaten kunnen houden. Sterker nog: hij heeft de hele constructie direct na aanschaf al moeten verstevigen met allerlei extra strippen en profielen om te voorkomen dat bij stevige wind de hele boel omwaait. Bij een beetje storm waaiden namelijk de eerste platen al uit de constructie.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Posted

Als je wat foto's kunt plaatsen van de constructie?

Zo naar je verhaal is het moeilijk te beoordelen, maar vergeet niet dat glas wel bijdraagt tot een steviger geheel. Dun glas nemen - 3 mm - om het gewicht te beperken. Eventueel extra voorzieningen nemen om het glas te monteren, bijvoorbeeld met siliconenkit.

Posted

Toen ik vroeger zo een had, een goedkope versie, was de oplossing heel eenvoudig. In het profiel van het kasje zitten gaatjes. (Hoop dat dat bij die van jou ook zo is). Je zet de platen vast door ze met een boutje door plaat heen (gaatje boren) met het profiel te verbinden. Andere kant een moer en tegen de plaat aan een metalen ringetje gebruiken.

Voordat bovenstaande oplossing zich aandiende ben ik inderdaad wel eens platen verloren door storm. Die kon je bij de fabrikant gewoon bijbestellen.

Nog een optie, zeker in noodgevallen, is om over je hele kasje - behalve de deur - een aardbeiennet te doen en dat met wat haringen in de grond vast te maken.

Dit zijn ervaringen van een jaar of 15 geleden. Door plaatsgebrek heb ik het toen weggegeven aan een buurman. (Twee jaar later kreeg ik mijn moestuin en - gegeven blijft gegeven - nu zou ik heel graag weer zo een kasje willen hebben. Heb me moeten beperken tot een veel goedkopere polytunnel ) Mijn kasje van toen staat er nog steeds, nu in volle storm, in zeer goede conditie!

Tegenwoordig bestaan er overigens ook modellen (de duurdere) waar het polycarbonaat niet meer zo makkelijk uit kan waaien. Zelf zou ik - zonder lang nadenken - weer gaan voor een polycarbonaat kasje in plaats van een van glas. (Als ik het kon veroorloven) Minder fraai, maar aanzienlijk praktischer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Wij hebben dit voorjaar de kas die in de storm van nov ´13 sneuvelde, bespannen met speciaal kassen folie.

Dit folie is goed beschermt tegen UV staling en lang houdbaar.

Vastzetten dmv plastic elctriciteits pijpen die aan een kant worden open gesneden, waardoor je ze over de profielen kunt klemmen. ( dus folie over profiel leggen en dan plastic buis daaroverheen klemmen)

Dit geheel heeft super gefunctioneert bij ons, is heel licht dus je konstructie houdt dat gemakkelijk.

hier gekocht http://www.agroboy.nl/index.php/component/virtuemart/kassenfolie-en-accessoires

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Posted

Alvast bedankt voor de tips, daar zit zeker wat bruikbaars bij.

Ik zal straks eens kijken naar eventuele gaatjes in het profiel en dan ook een paar foto's maken.

Posted

Heb een Magnum 148 (10m2) al 11 jaar, 3mm glas tot grote voldoening. Een jaar geleden werd de helft door baldadige buurtjongetjes aan diggelen geslagen. Heb de gebroken ruiten toen door polyplaten 4mm vervangen. Ze zijn bevestigd op dezelfde wijze als de glasplaten, met w-vormige veertjes. In plaats van 3 glasplaten boven elkaar met S-clips heb ik nu 1 (veel lichtere) polyplaat zonder S-clips. Voldoet voorlopig prima, in alle opzichten. Prijs voor glas en polyplaat js ongeveer gelijk.

Posted

Dit is het dak van de buitenkant, even hoofd draaien, krijg de foto niet recht.

2014102214001160731414004978.jpg

Dit is het dak van de binnenkant

2014102214003817711414004989.jpg

Dit is de kas aan de binnenkant. platen vd achterkant en zijkanten zijn goed, het gaat dus eigenlijk alleen om het dak.

2014102214010789721414005003.jpg

Posted

O dat zijn golfplaten. Vervang ze door PCplaten of glas, net wat je wilt of waar je het goedkoopst aan kan komen. Zal in beide gevallen goed komen.

Posted

Zo te zien heb ik soortgelijke profielen in mijn kasje (met glasplaten). Ik laat wat afbeeldingen zien en daarin zie je dat de gehele lengte van een plaat in twee glasplaten verdeeld is. Met beugeltjes geven ze wat steun aan elkaar. De maten van de glasplaten van het dak zijn bij mij: 61 x 70 cm (hoogte x breedte).

De glasplaten zitten ook gedeeltelijk met siliconenkit aan elkaar bevestigd. Gebruik dan wel een goede kwaliteit kit. Goedkopere soorten laten na een tijdje weer los werd mij verteld.

IMG2014102310231681861414053651.jpgIMG2014102310244349021414053656.jpgIMG2014102310265890281414053646.jpg

Met vriendelijke groet,

Wim.