Chiro DB Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Als vereniging organiseren wij ieder jaar een eetfestijn. Ieder jaar doen wij dit in een origineel thema met een compleet nieuw uitgewerkte kaart (3 voorgerechten, 5à6 hoofdgerechten & 3 desserten) Dit jaar willen wij voor zelf gekweekte producten gaan als thema. Wij hebben verschillende beschikbare gronden en enkele serres. Ook zouden we indien nodig extra serres kunnen opzetten. Kan iemand ons wat informatie bezorgen over welke groenten/kruiden we wanneer, hoe en al dan niet in een serre dienen te planten of te zaaien. Al deze producten zouden gebruikt worden in de laatste week van Maart. Alvast dank voor uw hulp! Quote
Piroska Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Om een goed eetfestijn te maken zou ik dit niet in maart organiseren maar een paar maanden later. Er is wel wat te oogsten in maart maar een eetfestijn zal het niet snel worden op die datum. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Chiro DB Geplaatst: 21 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2014 We zijn ons zeer goed bewust van de moeilijkheid van onze opdracht. We zouden al zeer tevreden zijn moesten we een gedeelte van de nodige groenten zelf kunnen kweken tegen eind maart en de overige hoeveelheden elders zien te verkijgen... onze menu zal worden opgesteld naar de beschikbaarheid van deze groenten... Zijn er mensen die het met enkele tips het toch een kleine kans van slagen geven? Bedankt voor jullie reacties! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Ik denk dan aan kiemgroenten En er zijn dan misschien al wel wat vaste groenten 'wakker' waar je topjes van zou kunnen plukken. Er zitten aardperen in de grond, je hebt nog pompoenen, en er kan wat veldsla, kervel, en winterpostelein groeien. Maar goed, daar hebben jullie niets aan, dat krijg je niet meer voor elkaar voor die tijd. In verwarmde serres kan je natuurlijk veel meer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Chiro DB Geplaatst: 21 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2014 Zou het eventueel kunnen dat we reeds uitgegroeide plantjes planten en niet zaaien? Quote
Gemma Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Voor veel dingen is het gewoon nog te koud dan.Wintersla en winterandijvie zijn misschien een optie. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
aalterse-willy Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 zo direct kan ik niet veel zeggen wat ge nu nog kunt zaaien en oogsten tegen eind maart.Veldsla is het enige wat bij mij opkomt.Waart ge een maand vroeger geweest met uw vraag dan had ge nog bloemkool als weeuwenteelt kunnen proberen. Ook voor spruitjes is het nu al veel te laat. Als ge soms een verwarmde serre hebt dan kunt ge nog salade op tijd klaar krijgen maar in een koude kas kunt ge dat niet meer. Ook moet ge dan nog aangepaste verlichting hebben.Wie weet beter?Oesje, moeder de vrouw riep me en 'k was vergeten te versturen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RvO Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Nu nog plantjes kopen? Dat kan wel eens lastig worden. Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.Ik probeerde het een week of 6 weken geleden en kon toen al bijna niets meer krijgen. Als je het feest niet 2 à 3 maanden wilt uitstellen, misschien een jaar uitstellen? Dan kun je vanaf het voorjaar beginnen met zaaien en is er meer mogelijk. Helaas dan nu even snel een ander thema verzinnen voor a.s. maart. Tip: zoek eens naar zaaikalender op dit forum of internet, dan heb je zelf alle info bij elkaar. Quote
Erny Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Of in deze topics...wat-zaaien-planten-in-januari-t12020.html Denk dat rucola wel moet lukken, raapsteeltjes waarschijnlijk ook wel. Misschien radijs ook wel.Geen idee of dat zo snel lukt maar Parijse worteltjes misschien? Heb zelf geen kas dus geen idee wat de temperaturen in febr/maart zijn... Hang natuurlijk ook erg af van of we een strenge/lange winter hebben of niet...Je zou een dikke laag mest in de kas kunnen leggen met daarop aarde om de temperatuur te verhogen door het broeieffect? Daar kan je vast wel info over vinden. Dan zou er wel veel meer mogelijk zijn. Quote
geedee Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Sla en spinazie....heel veel van zaaien....heb je eind maart veel halve planten..... smaken hetzelfde als hele Quote
weknow Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Witlof zou ook nog wel moeten lukken, als je tenminste wortels hebt gekweekt. Met wat geluk overwintert snijbiet als je hebt staan...eventueel naar kasje verplanten?) Ook roodlof en Italiaanse cichorei-soorten groeien door in warmere periodes in de winter. In een kasje is zaaien nog goed te proberen....Een zeer winterharde preisoort, gezaaid afgelopen april, kun je dan ook vers oogsten. Minigroenten op de vensterbank.... (Kijk eens bij de Nieuwe Tuin van Peter Bauwens)Veel kiemgroente...... (daarin is een enorme keuze intussen) En als je groente van nu kunt inkuilen (wortels, rode bieten, knolselder enz) dan is daar ook wel wat van te maken...maar dan kom je al dicht bij inmaak en andere bewaarde groenten. Er is een lekker onkruid (wordt ook zaad van verkocht) dat in onze winters doorgroeit en doorbloeit, ook buiten in de tuin: namelijk landkers of barbarakruid. (Barbarea vulgaris) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Witlof is een goede tip Weknow, want ze kunnen aktief op zoek gaan naar wit- en roodlofwortels om in de kas te planten..die worden nu toch wel te koop aangeboden? Of is dat al te laat?Verder vind ik de kiemgroente een goede optie..en misschien een wat koudeverdragende slasoort nu zaaien onder vliesdoek? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mw vogel Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Vind het wel een interessant experiment voor de moderne mens: een eetfestijn eind maart met wat er dan lokaal voor handen is (zonder vliegkilometers). De meeste mensen zonder moestuin realiseren zich niet dat het menu van de zelfteler aan het einde van de winter erg karig zou zijn, als we niet allerlei trucs toepasten Daarom, aanvullend op de zaaitips van collega-forumleden: vraag eens rond in de vereniging wie er zou willen inmaken of invriezen ter gebruik voor het festijn. Dat breidt het menu aanzienlijk uit: appelmoes, stoofperen, chutneys maar ook nog gedroogde pepertjes, ingevroren bietjes, knolselderij en prei. Die groenten zijn lokaal en van de volle grond nu goed te verkrijgen en te bewaren. Succes ermee en we horen natuurlijk graag de afloop! Quote
Maarten Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Bladkool zoals Amsoi en dergelijke is ook een mogelijkheid in de kas. Heeft het afgelopen winter goed gedaan in de koude kas. Met zo'n zachte winter is het zelfs mogelijk om erwtjes rond die tijd te oogsten in de kas.Moet je wel een lage soort nemen die winterhard is. Net even gekeken bij mijn updates. Had dit jaar eind januari al bloeiende erwtenplanten in de koude kas. blog/Maarten/doperwten_gaan_bloeien%C7%83%C7%83_b-2976.html Quote
Erny Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Oh en natuurlijk de Molsla! (gebruik zoekfunctie rechtsboven). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.