Uppy Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Heeft iemand toevallig ervaring met Giboshi-scheuten?Ik ga zo wat plantjes halen bij Vreeken, en vroeg mij af of iemand ze al eens heeft gebrobeert en wat de ervaring is. 831585 GIBOSHI-SCHEUTEN 'Urui'(Eng: Edible Hosta)(Hosta ) In Japan is het eten van Hosta’s al lang gewoonte, hoog tijd dat we daar mee gaan experimenteren, vonden we! Jonge bladeren worden in kokend water gelegd en kort gekookt, net als sugar snaps, na de kook en eerste verkleuring direct koelen met koud water: heerlijk knapperig en zacht als asperge’s met een licht snel vervagend bittertje. Vóór de bladontwikkeling kunnen de scheuten zoals asperge worden gebleekt onder een bleekpot. De bloemen zijn in later stadium (rauw) eetbaar in salades. Kortom: een mooie aanwinst in de eetbare tuin, de plant groeit ook goed in de schaduw. We onderzochten en proefden vele Hosta’s en hebben de lekkerste uitgezocht. De zoektocht gaat uiteraard nog door, maar tot nu toe is dit de beste! De Japanse naam voor de eetbare Hosta is Urui of Oobagibooshi. inhoud verpakking: 1 plant € 3,90 aantal: inhoud verpakking: 3 planten € 9,90 aantal: Quote https://www.facebook.com/pages/Uppys-moestuin/429899817149798 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 slakken houden ook van hosta's.Dat is mijn ervaring. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Hou ons maar op de hoogte, Uppie! Ben erg benieuwd naar je ervaringen...zowel in telen als in de keuken! Ha, ha...Thea.....voor niet vegetariërs is er misschien wel een lekker recept van "Giboshi met veel gaten en slakken"??!! Edit: Klopt het dat het om deze soort gaat? "Hosta longissima"? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Waarom wil je hosta kweken en eten? Wat ook lekker en geen vraat is zijn de Celtuce-lactuca sativa en Indiase spinazie Basella Rubraook een mooie sierwaarden in de tuin. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucinda Posted February 26, 2016 Share Posted February 26, 2016 Ik eet al een paar jaar in het voorjaar het jonge blad van de hosta's die hier in de tuin staan. Geen speciale planten ervoor gekocht: ze stonden al in de tuin toen we er kwamen wonen. Deze zijn al zeer smakelijk, een beetje tussen bloemkool en groene asperges in. De eerste groenten die we elk jaar uit de tuin halen. Ik blancheer ze en eet ze met een pittig miso-mosterdsausje, of ik maak er rolletjes van met ham en eet ze dan als witlof. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 26, 2016 Share Posted February 26, 2016 Dit topic herinnerde ik me nog goed. Wat me echter tegenhield tot hier toe om er iets praktisch mee te doen is te weinig (zekere) kennis over welke soorten hosta's dan goed eetbaar en smakelijk zijn. Tuurlijk beetje "Wat de boer niet kent.....enz" van mij, maar ook wat voorzichtigheid om achter allerlei exotische/onbekende "eetbare" gewasjes aan te lopen (al is het maar omdat de opbrengst of de smaak daarvan vaak tegenviel in mijn ervaring) en er ook nog een hoop uit de natuur hier te verkennen of verder te ontdekken is. (zevenblad, jong fluitenkruid, hondsdraf, veldkers...om maar wat soortjes te noemen die al massaal in de bostuin voorkomen). Maar toch....ik vind hosta's prachtig, heb er een heleboel (niet op naam) en kan me ook iets knapperigs en smakelijks voorstellen bij de eerste bladscheuten. Daarom mijn vraag: Wie weet hierover (welke soorten hosta's dan goed eetbaar en smakelijk zijn?) meer uit ervaring of heeft meer kennis van zaken en kan mij/ons goed voorlichten? Misschien Lucinda wel? Hoe wist je dat je een goede soort in je tuin aantrof? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 26, 2016 Share Posted February 26, 2016 Eetbare soorten hostal zijn: h.crispula, h. Longpipes, h. Montana, h. Plantaginae, h. Sieboldii, h. Sieboldiana, h. Undulata, h. VentricosaDe grotere hosta's (vb big daddy, blue embrella, elegans) hebben meer eetbaars. Sinds november heb ik ook deze van vreeken en kan nu dus nog niets over de smaak zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts