Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand een idee of men witte kool ook 'gepeperd' kan klaar maken.

Behalve in zuurkool is dat bijna altijd met een witte saus, hier toch maar ik zou wel eens wat anders willen, iets pikanter.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst: (aangepast)

Tuurlijk kan dat, Willy. Dit wordt een culinaire excursie!

In allerlei wokrecepten wordt kool gecombineerd met van alles en ook in de Indonesische/"Indische" keuken (die in Nederland populair is vanwege geschiedenis) wordt volop kool gebruikt en vaak in combinatie met pepers. Ik noem dit omdat je zo ingangen hebt om verder te zoeken. Ook kun je denken aan zoutzuur zoetzuur met kool (en bijv. pepers)....Atjar Tjampoer.

Ik ben zeker dat er veel meer is....zult ongetwijfeld nog vele tips krijgen! Maar dat is alvast wat me nu al even invalt.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Moet het per sé met peper zijn?

Ik heb nog wel een ander lekker wittekool gerecht:

Witte kool stoven met een uitje (ik doe dit in een wokpan met deksel erop).

Ondertussen crème fraiche mengen met wat mosterd en honing en een geraspte appel (verhoudingen weet ik zo niet, ik doe meestal maar wat).

Kool op je bord doen, en dan het crème fraiche mengsel eroverheen.

Ik vind dit lekker met rijst of een graansoort.

En mosterd helpt om de kool te verteren, ook fijn!

Geplaatst:

Daar ga ik ons kokkin over aanspreken zie, haar eens alle antwoorden laten lezen.

Hoop maar dat ze dan geen zoutzuur door mijn eten gooit.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Om misverstanden te voorkomen: Satésaus in België is iets anders dan in Nederland.

In Belgie is het meest een pittige saus op basis van tomaten of room (zijn wat verschillende in omloop). In Nederland wordt dan een pinda-satésaus bedoeld. Wat Erny aanbeveelt, dus met een Indonesische pindasaus, is erg lekker (!) zeker als je de saus zelf kunt maken. (Maar een pot lekkere pindakaas daarvoor, vind je niet zo makkelijk in een Belgische supermarkt ) Heeft iemand van jullie een goed recept voor Willy? (Kan ik het ook weer eens maken, want kreeg van Willy ook een hele zak pepers ) Kan hem altijd nog enkele potten pindakaas gaan brengen .....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Cole-slaw

Ingrediënten (voor een flinke schaal vol)

500 gram witte kool, fijn gesneden

100 gram wortel, julienne gesneden (hiervoor gebruik ik dit handige hulpmiddel)

1 rode ui, gesnipperd

75 milliliter melk

75 milliliter karnemelk

135 gram mayonaise

2 eetlepels azijn

2 eetlepels citroensap

50 gram suiker

snufje zout en peper

Meng de melk, karnemelk, mayonaise, azijn, citroensap en de suiker door elkaar. Breng op smaak met zout en peper. Voeg aan deze dressing de witte kool, wortel en ui toe. Goed mengen.

Zet de coleslaw vervolgens minstens een paar uur in de koelkast, zodat de dressing goed opgenomen wordt door de groente. Als je de tijd hebt, kun je deze coleslaw zelfs het beste een dag van tevoren maken. Je zult merken dat de kool en de wortel dan wat zachter worden. Persoonlijk vind ik dit het lekkerst. Maar een paar uur in de koelkast en je coleslaw is ook al heerlijk.

Recept komt van het www. erg lekker , een aanrader.

weliswaar niet gepeperd maar gewoon eens wat anders!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...