Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

makkelijke planten en moeilijke grond; tijdelijke moestuin


Bams

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden mezelf aangemeld, en aangegeven dat we dit voorjaar aan de moestuin zouden beginnen. Helaas is de verbouwing van ons huis meer dan uitgelopen en is de moestuin voor dit jaar nog een utopie.

Onze tuin heeft 30 jaar verwaarlozing en naaldbomen te verduren gehad en de grond is er slecht aan toe. dit ga ik wel aanpakken maar pas volgend jaar kan ik echt alles omzetten en eens goed voorzien van organische stof, koemest en ga zo maar door.

 

Toch wil ik dit jaar wat planten om de groene vingers alvast wat voor te bereiden. ik zit te denken aan bonen omdat die nu eenmaal met redelijk slechte grond toekunnen, al zal kalken wel noodzaak zijn.

wat zou ik naast bonen nog meer kunnen zetten, in het achterhoofd houdend dat we nog steeds aan het klussen zijn dus tijd niet echt in overvloed aanwezig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kalken zal wel nodig zijn als er jarenlang naaldbomen hebben gestaan

 

Ik zou gewoon proberen te telen wat je leuk lijkt, niet geschoten is altijd mis. Zet anders maar even een lijstje neer dan kunnen we je zeggen of het veel tijd en veel van de grond vraagt. Loopt het uit op een teleurstelling dan ben je er al op voorbereid maar je hebt dan al wel wat geleerd voor volgendjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger werd rondom een nieuwbouw-woning het eerste jaar aardappels in de tuin gezet, ook de siertuin. Ik heb mij laten vertellen dat ze dat deden om de structuur van de grond te verbeteren. En omdat het lang geleden is dat er iets gestaan heeft wellicht 0 kans op aardappelziekte.

Ik weet niet hoe groot het perceel is maar ik heb enkele jaren geleden in een verwaarloosde tuin met veel onkruid een groot stuk zwarte plastic gelegd, gaten in gemaakt, daar doorheen de aardappels geplant.

Voordeel na de oogst onkruidvrij zonder spuiten.

Zelfs nu de tuin verder redelijk op orde is werk ik nog steeds met zwarte plastic, scheelt aan-aarden en onkruidvrij houden, lekker warm en geen/minder last van de droogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoenen zijn ook makkelijk. Ze hebben bij de kluit wel compost nodig, maar daar graaf je simpel 1 malig een gat vol die je vol gooit. De plant zoekt dan zelf zijn weg en zijn vrij zorgeloos. Dat heb ik het 1e jaar in onze tuin ook gedaan, ik kon er ook amper aandacht aan besteden door onze verbouwing.

En misschien Oost Indische kers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoenen zijn ook makkelijk. Ze hebben bij de kluit wel compost nodig, maar daar graaf je simpel 1 malig een gat vol die je vol gooit. De plant zoekt dan zelf zijn weg en zijn vrij zorgeloos. Dat heb ik het 1e jaar in onze tuin ook gedaan, ik kon er ook amper aandacht aan besteden door onze verbouwing.

En misschien Oost Indische kers?

En courgette.

Wat potten met kruiden.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zaten 3 jaar geleden ook in een verbouwing en met een verwaarloosde tuin. De pompoenten en courgettes deden het echter prima! Niet eens wat compost erbij gedaan, hoewel de grond toch erg arm was, groeide alles prima!

Veel plezier met het nieuwe huis en sterkte met de verbouwing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...