Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rotte appelen moet je niet zomaar weggooien. Leg ze op een hoopje in een afgelegen, zonnig hoekje achteraan de tuin. De vlinders die overwinteren zullen je dankbaar zijn met dit driesterrenrestaurant!

Hiermee bouwen ze een grote vetreserve op om de winter door te komen. Andere vlinders trekken in de herfst terug naar het zuiden en hebben voor die trektocht ook veel vetreserve nodig. Ook zij maken gebruik van die rotte vruchten. De Atalanta's op de foto zijn van die trekvlinders die hier blijven tot eind oktober. Met het komende zonnig weekend is het dus mogelijk dat je de vlinders ook begin november nog kan zien in de tuin.

Meer en meer van die Atalanta's proberen hier echter ook te overwinteren en lukken daar - gezien de klimaatverandering - alsmaar beter in. Daardoor kan je ze al in februari terug zien fladderen bij mooi, zonnig weer.

Vlinders518okt201446051414695142.jpg

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Posted

Wij hadden vroeger een grote oude stoofperenboom, waar de peren grotendeels rot vanaf vielen. Dat trok elk jaar ook een grote hoeveelheid Atalanta's op Het werkt dus niet alleen met appels.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Posted

Ja, diverse peren en appels! Dit jaar aangeplant, dus nog geen vruchten gehad. Ik heb dit jaar wel diverse vlinders op bezoek gehad die mijn kool (vooral koolwitjes) en wortels (koninginnepages) hebben ingenomen met hun kroost.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.