Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een stukje tuin over dat groot genoeg is om een dwerg walnoot te planten (Dwarf Karlik 3). Het probleem is alleen dat je een 2e walnoot nodig heb voor dit ras om bestuiving te krijgen. Nu was mijn gedachte om de 2 bestuivers vlakbij elkaar te zetten met ongeveer10-20cm tussenruimte. (Dwarf Karlik 3 en 5). Je ziet dit in de natuur ook weleens dat 2 bomen naast elkaar staan. Alleen heb ik begrepen dat de wortels van walnootbomen stoffen afgeven die groeiremmend zijn voor andere bomen en dus dat ze elkaar negatief zullen beinvloeden. Ik zou ook een mogelijk zelfbestuiver (Mini multiflora nr.14) kunnen planten. Echter kruisbestuiving levert altijd betere resultaten op. Wat is jullie mening hierover?

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Je hebt inderdaad een bestuiver nodig bij walnoten, maar die kan ook op enkele kilometers afstand staan. Het is een windbestuiver. In de praktijk is het bestuiven zelden een probleem. Moet al toevallig zijn als er in een cirkel van enkele kilometers van je tuin geen andere staan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Als de stof (juglon) die de walnoot afgeeft de groei van walnoten zou remmen, dan zou de boom ook zichzelf ermee dwars zitten.

"buurman, hou die juglon bij je"

"maar buurman, da's je eigen!"

"eiser en verweerder dragen beiden evenveel schuld. Dit is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen."

Ik lees over groepen planten die meer of minder last hebben van juglon. Waarschijnlijk heeft de gehele okkernootfamilie er geen last van.

Geplaatst:

Je moet er even om denken dat de mannelijke en vrouwelijke bloei vaak niet of niet lang genoeg optreedt aan dezelfde boom. Je moet dus als het even kan een ras uitzoeken dat in bloeiwijze/tijdstip overeen komt met die je al hebt geplant.

Geplaatst:

Ik heb deze gekozen omdat deze zelfbestuivend zou zijn.

Uit de catalogus van de kweker.

‘Mini Multiflora nr.14’ is een dwerg vorm van de walnoot, is zelfbestuivend, en vormt op zeer jonge leeftijd al vrucht, een middelgrote noot, prima van smaak, de boom blijft gedurende het groeiseizoen vrouwelijke bloemen produceren en heeft de neiging tot apomictie

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Uit het antwoord van Weknow bleek eigenlijk al, dat de bestuiving eigenlijk nooit een probleem is bij Noten. Niet bij hazelnoten , niet bij walnoten enz. Allen windbestuivers.

Het stuifmeel wat in het voorjaar jouw noot bevrucht kan uit de Betuwe komen , uit Oostenrijk of Zuid Engeland.

Het probleem bij noten is niet zo zeer de bestuiving zélf. maar de eventuele late vorsten , die tijdens de bloei of de 1e vruchtvorming een rol kunnen spelen en roet in het eten gooien. Een Walnoot kan echt dan geen vorst hebben. Jawel , de boom zelf wel, maar niet de bloei. Het jonge blad ook niet trouwens.

Standplaatskeuze is dan ook best van belang voor een noot. ( voorkomen vorstzakken )

• 6 years later...
Geplaatst:

Ik heb een vraag aan de deskundigen. Ik heb een wilde walnootboom,die heel laat bloeit,en naast de boom,heb ik een broadvieuw,die eerder bloeit, kunnen ze elkaar bevruchten?

Geplaatst:

Ik ben niet notendeskundig ... laat ik aan anderen over.

Toch wel leuk dat zo'n oud topic weer tot leven komt. Heb "ter lering ende vermaeck" een vraag aan @AshaiRey: Bram, hoe gaat het 7 jaar later met de mini nr. 14?

Geplaatst:

Bij mijn vader in de tuin hadden wij een uiteindelijk 15 jaar oude zaailing van een oude walnoot van mijn tante. Die gaf al zeker 5 jaren of langer noten. Was de enige notenboom binnen 100m, dus ik denk dat ze best solitair kunnen staan zonder andere cultivar als bevruchter in de buurt. Had overigens wel mannelijke en vrouwelijke bloemen. 

Geplaatst:
Op 9-11-2021 om 19:41, Bertus zei:

Heb "ter lering ende vermaeck" een vraag aan @AshaiRey: Bram, hoe gaat het 7 jaar later met de mini nr. 14?

Goh, is het alweer 7 jaar geleden....!

Nou, eigenlijk wel goed. Hij is nu 3m hoog en geeft lekker wat noten. Als ik het goed heb tegen de 100 stuks dit jaar. De noten zijn dunschillig en hierdoor makkelijk te pellen. Ondertussen heb ik binnen een kilometer afstand nog 2 walnootbomen gezien dus buiten zelfbestuiving is er denk ik ook windbestuiving.

• Like 1
  • Thanks 1

Groetjes,

Bram

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Juglone, zit in alle delen van de boom, komt niet alleen uit de wortels, dus mijn vraag is als er op een langzame hoop walnootbladafval is bij gemend is de compost daarvan dan schadelijk of toch een bonus voor je potgrond?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...