Jump to content

Aardappelzaden

RobO

Recommended Posts

"Hybride aardappels uit zaad

Solynta heeft een baanbrekende techniek ontwikkeld die het mogelijk maakt om aardappels te telen op basis van zaad in plaats van pootaardappelen. Daarnaast kunnen de eigenschappen van aardappelen beter worden gecontroleerd, zoals voedingswaarde, grootte en gevoeligheid voor ziektes. Solynta onderstreept met dit project de belangrijke Nederlandse bijdrage aan de mondiale wereldvoedselvoorziening en versterkt de Nederlandse exportpositie als aardappelleverancier."

interessant! linkje

Ha, Robo.

Ik kende wel al een bedrijfje uit Schotland dat diverse aardappelzaden verkoopt. (Hoewel het in het Engels soms wat verwarrend is, omdat vaak poters ook als "seeds" worden aangeduid in catalogi e.d.) Maar daar kun je van uit Nederland niet kopen.

Maar toevallig kwam vandaag het nieuwste nummer in de bus van het Velt-tijdschrift "Seizoenen" met daarin een handleiding voor het zaaien van patatten. De aardappelwerkgroep binnen Velt heeft bovendien extra zaad gewonnen van rassen die momenteel resistent zijn tegen aardappelziekte en geeft die zaterdag mee tijdens de 40-jarig jubileumviering van de vereniging in Antwerpen. Ik sta er dan achter een stand van de Nederlandse "provincie" (Met demonstratie van grondsoorten en natuurlijk bloembollen en kaas ) en wil dan toch een zakje vragen. Lijkt me leuk om het minstens eens te proberen.

Hier nog enkele links over het zaaien van aardappelen:

http://www.curzio.com/N/Potato_starting_from_seed.htm

http://www.motherearthnews.com/organic-gardening/potato-seeds-zbcz1307.aspx#axzz3IJyW8Njc

http://www.tom8toes.com/index.php/potatoes/why-grow-tps.html

http://gardenrant.com/2012/01/an-interview-with-the-true-potato-seed-man.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

thnx, er gaat een wereld voor me open!

Tot nu toe kocht ik poters of bewaarde er zelf; weet jij welke soorten er hier beschikbaar zijn/komen?

(ik denk trouwens wel dat zelf zaad winnen van de populaire rassen hier in Haarlem bijna nooit gaat lukken ivm allerlei ziekten)

Het verschil is dat ze hier een manier hebben gevonden om hybride zaden te maken. De zaden die je normaal van een aardappel krijgt kun je vergelijken met een appelpit. De plant die daaruit komt is altijd anders. Bij een hybride zaad is er op de een of andere manier voor gezorgd dat de twee ouderplanten altijd dezelfde eigenschappen doorgeven waardoor het zaadje dat er uit komt altijd dezelfde eigenschappen heeft en je dus zeker weet wat voor plant er uit komt.

Door langs gerichte lijnen te kruisen maakt men F1-hybriden. Uniform en precies voorspelbaar in resultaat. Maar die eigenschappen zijn voor een liefhebber helemaal niet zo belangrijk. Je hoeft niet machinaal en alles op hetzelfde moment te oogsten.

Het oude alternatief...zogenaamde zaadvaste rassen...levert ook vrij voorspelbare resultaten (zolang je kruisbestuiving met andere rassen kunt voorkomen). Het is dan niet zo dat je een willekeurig allegaartje krijgt.

Daar gaat de vergelijking met appels wat mank, omdat die bijna altijd een kruisbestuiver nodig hebben om appels en zaad te vormen. Appels via zaad vermeerderen geeft inderdaad onvoorspelbare resultaten die vaak tegenvallen....zeker omdat het makkelijk 5 jaar of langer duurt, voordat je het resultaat kunt zien en proeven. Een ander probleem met gezaaide appelpitten is dat ze op eigen wortel ongecontroleerd groeien en daarom is een ras enten op een geschikte onderstam (die grootte en groei-eigenschappen van de boom sterk bepaalt) meer voor de hand liggend.

Bij aardappelen, zeker voor een liefhebber, speelt dat allemaal veel minder. Als je een (gewoon, zaadvast) ras hebt staan dat bloeit (niet alle rassen bloeien in de tuin!) en er bloeien geen andere aardappelen in een straal van max. een paar honderd meter tegelijkertijd, dan krijg je dezelfde aardappel uit het zaad. (Dat er in een zaadvast ras van elk gewas een zekere spreiding kan zitten en goede selectie en een groter aantal zaadleverende planten nodig blijft om een ras sterk te houden is niet anders dan bij alle zaadvaste groenten.)

En als je 2 of 3 goede rassen hebt staan die tegelijk bloeien en elkaar zouden bestuiven, dan is dat nog geen ramp omdat je nakomelingen dan toch de eigenschappen van de ouderrassen verdelen... Stel je hebt een heel vroege aardappel die witvlezig en rond is en een hoge opbrengst heeft en daarnaast een middelvroege die paars en langwerpig is, ook met goede opbrengst en beide bloeien gelijk in je tuin: dan krijg je een mix van vroege en middelvroege, ronde en langwerpige en witte en paarse aardappelen met een goede opbrengst uit de zaden. Lijkt me prima om zo een aardappel voor in mijn tuin uit zaad op te telen en de oogst te gebruiken.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.