Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

vries deze nacht... aardappelen vroeg in de ochtend gieten?

oz457

Aanbevolen berichten

Ik kan onmogelijk al onze aardappelen afdekken voor deze nacht. Nu ik vorige nacht al wat schade heb opgelopen ben ik even ten rade geweest bij een kweker. Die wist mij wel te vertellen dat je eventueel vroeg kan opstaan (rond 5 à 6 uur 's ochtends) en over de planten wat lauw water erop gieten. Dit zou voldoende zijn om de aardappelen vorstvrij te houden.

Is dit waar? Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel gewoon om planten in pot wat extra water te geven voor de vorst omdat ze van vorst dan enorm kunnen uitdrogen,

maar om 5-6 uur opstaan en lauwwater geven lijkt mij wat laat, wat toch voor 5 uur bevroren is is toch al bevroren.

Maarja hij is de kweker en ik neem aan dat hij geen geintje uithaald, maar heb jij weleens een kweker gezien die om 5 uur zijn aardappelen lauw water geeft ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ik even ten rade geweest bij een kweker. Die wist mij wel te vertellen dat je eventueel vroeg kan opstaan (rond 5 à 6 uur 's ochtends) en over de planten wat lauw water erop gieten. Dit zou voldoende zijn om de aardappelen vorstvrij te houden.

Dat was een fruitkweker zeker ? Om tijdens perioden van nachtvorst het bevriezen van bloesem tegen te gaan wordt er als preventie 's nachts wel eens water over bloeiende fruitbomen verneveld. Dat vernevelen gaat dan door zolang het vriest . Om over aardappels eenmalig 's morgens om vijf uur wat lauw water te gieten lijkt me zowel voor de aardappels als voor jouw nachtrust niet zo geslaagd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ooit zien doen, was wel geen lauw water, gewoon water uit de kraan.

Moet gebeuren voor de plant warmer word door warme lucht of de zon.

Dat zou de schade beperken.

De aardappelen zagen wit van de vorst, zijn toen besproeid en geen schade gezien achteraf.

Kwekers die al plantjes in pot hebben buiten staan en die niet kunnen binnenzetten door plaatsgebrek of teveel werk die bespuiten soms ook s'morgens, waar water op de plant zit kan het niet vriezen, of het moest extreem zijn.

Gebeurt met interval volgens hoe erg de vorst is, tot het ijs van de plant schuift als het kwaad al is geschied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...