Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zijn er ook kruiden die van schaduw houden?


harmony

Aanbevolen berichten

mijn rozemarijn tijm munt en bieslook staan op precies zo'n plek (zon vanaf 2e helft middag) en doen het prima.

gewoon proberen...meeste kruiden moeten aantal zon uurtjes hebben maar als ze smorgens in de schaduw staan en later middag in zon, moet kunnen.

voordeel is dat ze niet zo uitdrogen.

kruiden staan wel graag in de volle grond trouwens...niet dat ze niet in potten het kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Ik heb een kruidenhoekje in de tuin, maar het gezellige zou ik wat potten bij de pizza-oven ook wel leuk vinden.

Van bieslook kan ik zo een polletje uitsteken (dat deed het bij ons vorige huis prima in een pot en overwinterde zelfs) en munt (Marokkaanse) heb ik gisteren net gekocht. Dat wil ik liever in een pot houden, dat kan nogal woekeren.

Ga nog op zoek naar oregano. Gek, dat gebruik ik altijd gedroogd. Zou dat vers ook lekker zijn op een pizza?

Groetjes en geniet van deze prachtig (hopelijk) vrije dag!

Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorieke,

Tijm en rozemarijn gebruik ik wel altijd vers, heerlijk aardappeltjes uit de oven met knoflook en rozemarijn!

Voor de winter kan ik de tijm natuurlijk ook nog in de volle grond zetten met wat stro erover (deze winter is hij doodgevroren).

Groetjes en een fijne dag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
Hoi Jorieke,

Voor de winter kan ik de tijm natuurlijk ook nog in de volle grond zetten met wat stro erover (deze winter is hij doodgevroren).

Sinds een mooie rozemarijnplant hier is doodgevroren zet ik in de winter zet ik alle potten onder de overkapping dicht tegen de huismuur en tegen elkaar aan en doe ik er een hele hoop vuilniszakken overheen zodra het gaat vriezen. Die zakken gaan dan ook over een aantal planten in de tuin. Wel 1x per maand openmaken om te kijken of het nog enigszins vochtig is.

Verbazingwekkend wet er dan in de lente opnieuw gaat leven; soms is alles boven de grond doodgevroren maar blijken de wortels er krachtig op te komen.

 

kunnen die kruiden dan ook op een stukje die smorgens veel zon krijgt en vanaf 11 uur de hele dag schaduw?

Dat is juist het gemakkelijkste. Dan krijgen de 's morgens licht en warmte om snel te groeien, maar op warme zomerdagen staan ze niet te bakken in de middagzon.

Leon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...