Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Balkonkruiden in de winter


Ktrijn

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een hoop kruiden in mijn balkontuin: platte peterselie, krulpeterselie, marrokaanse munt, salie, bieslook, oregano, rozemarijn, tijm, dragon, citroenmelisse, basilicum en look.

 

Er kan geen regen aan, maar wel vorst. Welke kruiden moet ik maar wegdoen, en hoe overwinter ik de anderen?

De citroenmelisse, bieslook, salie en basilicum zien er niet meer zo fris uit. Van de bieslook weet ik dat ik hem moet afknippen en de basilicum beter kan wegdoen, maar wat met de rest?

 

Mogen ze nog water krijgen of moeten ze de hele winter droog staan?

Naar binnen kunnen ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie kan je mooi drogen of invriezen. Een vuistregel is dat groenblijvende planten ook in de winter wel IETS water lusten, zoals

jouw rozemarijn, die kan je af en toe een klein scheutje geven, de tijm ook, maar beslist niet te nat. Dus als die niet naar binnen kunnen dan onder een afdak anders ben je ze misschien kwijt buiten in een pot door te veel nattigheid en/of vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Rozemarijn knip je de bloemen weg als je dat nu doet, moet eigenlijk na de bloei. Maar ja, als die aardig groot is kan je er altijd een takje afhalen voor keuken gebruik. Tijm heb ik al een maand geleden terug gesnoeid. Munt ook maar afknippen, kan weinig mee gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bieslook, peterselie, munt, dragon, tijm en rozemarijn: meerjarige planten die je volgend jaar gewoon weer zal terug zien. De bieslook, citroenmelisse en munt verdwijnen helemaal onder de grond als het goed is. Je kan ze snoeien, of laten afsterven en dan pas alles wegknippen; aan jou de keus. Volgend jaar komen er weer nieuwe takjes vanuit de aarde omhoog.

 

Tijm en rozemarijn zijn meerderjarig maar kunnen wel veel slechter tegen vorst dan munt, tenslotte voelen tijm en vooral rozemarijn zich eerder thuis op warmere plekken (richting de middellandse zee, etc.)

 

Maar omdat je het over balkonkruiden hebt, neem ik aan dat je ze in potten hebt staan? Dan zou ik sowieso even opletten met vorst, planten in pot zijn gevoeliger voor de vorst dan planten in de volle grond. Zo kan je munt eigenlijk niet dood krijgen, maar als de gehele pot een aantal dagen flink bevroren is.. dan kan het best zo zijn dat je munt de winter niet overleefd. Zorg dus sowieso dat je potten niet te nat zijn, zodat het niet één groot blok ijs wordt als het bevriest: want dan bevriezen je wortels gewoon kapot.

 

Ik weet niet of je iets van een schuurtje hebt (als het warmer dan 10 graden is worden je plantjes ook niet snel blij; te warm, te weinig licht)? De munt, citroenmelisse en bieslook zou je als het écht koud wordt daar sowieso kunnen neerzetten, die sterven toch boven de grond af. Zolang je ze na de vorst periode maar weer buiten zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...