Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ik kom me even voorstellen


Guerreira Da Luz

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen allemaal,

Ik vond dit forum gisteravond en heb genoten van alle verhalen hier.

Paar dagen geleden kwamen we op het idee om een moestuin aan te leggen. Op internet vond ik de site van Jelle [www.makkelijkemoestuin.com ] en er ging een wereld voor mij open.

We hadden al een bak gemaakt van 2m x 3.5m , toen ik die site tegen kwam. Nou, dan maar gewoon iets groter.

36 zakken speciale aarde erin geschept, paadje aangelegd....en ik zit zo eens te kijen naar de zon...argh!

De plek komt misschien net aan 6 a 7uur zon.

Manlief gelijk begonnen met maken van 3 bakken van 1.20x1.20 en de aarde overgeschept.

Vandaag beginnen met verdelen in vierkanten en de zaadjes zaaien...flink puzzelen idd.

Begrijp alleen nog niet hoeveel peulen-, sperzibonen-, snijbonen- en doperwt-planten ik nu per vak van 30x30 kan plaatsen.

Zag hier gister op het forum dat iemand plant-schema's van een Amerikaanse site had gehaald...maar daar staat dat er wel iets van 12 bonenplanten per vak kunnen, dat klopt niet volgens mij.

Kan iemand me misschien vertellen hoeveel bonen planten per welke ruimte hij of zij geplant heeft?

Dan ga ik nu maak vakken maken.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom,

 

Wat betreft hoeveel plantjes er per vak kunnen zal een beetje proberen zijn het eerste jaar, want volgensmij werken de schema's hieronder niet altijd in de praktijk. Er zijn nog meer leden met een makkelijke moestuin dus misschien kunnen die je nog wat meer vertellen over hun ervaring.

 

Als ik naar dit topic kijk kunnen er 9 plantjes (struikboontjes) per vak: hoeveel-planten-in-vak-square-foot-garden-t158.html

Geen idee wat de bron daarvan is.

 

Iets soortgelijk heb ik ooit eens gevonden op het net, volgensmij komt die scan uit het boekje van Mel Bartholomew en die preekt ook over 9 plantjes:

squarefoot-plantspacing.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Kan iemand me misschien vertellen hoeveel bonen planten per welke ruimte hij of zij geplant heeft?

Dan ga ik nu maak vakken maken.

groetjes

 

Hoi Guerreira Da Luz, welkom!

In de volle grond plant ik 5 bonen ( in een cirkel van 10 cm doorsnede)dicht bij elkaar en op 30 cm de volgende 5 bonen. Het zal in een bak niet veel anders wezen lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ,bedankt allemaal voor de antwoorden!

Ik heb de zaden van de bonen nu te liggen weken in water.

Heb net al broccoli, bietjes en knolselderie gezaaid.

Manlief is nu bezig om met dunne bamboe stokjes de vierkanten te maken...touwtjes werken niet nee, haha.

Ik ga de bonen planten in de hoeveelheden die jullie hier aangeven.

Zodra er leven komt in de moestuin zal ik proberen foto's te plaatsen.

Ik duik nu weer de zon in!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg, stringbeans zijn toch geen struikbonen. Een string is een touwtje. Misschien bedoelen ze hiermee dat als je er 9 in plant (ik heb 9 peultjes gezaaid in zo'n vakje, ben ook een Makkelijke Moestuinierder) ze omhoog kunnen klimmen aan een touwtje? Ik heb er een trellis achter staan van ijzer, waar ze naar genoegen in mogen klimmen. Wel heb ik stampeultjes geplant dus die worden niet al te hoog. Ik moet het niet 2 meter hoog hebben staan, dan heb ik een trapje nodig om te oogsten

Ik heb overigens eergisteren 21 radijsplantjes in 1 vak gezet. Ik vond de 16 die er eerst in stonden genoeg ruimte hebben, dus ik dacht ik probeer er wat meer in te zetten. Nu heb ik de "Cherry Belle" en misschien is dat een wat kleiner radijsje als doorsnee radijsjes?

Broccoli is 1 plant per vak, want die dijen nogal uit!

 

On-topic: welkom op dit forum en veel plezier met je Makkelijke Moestuin!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie welkom!

Há ja...stringbonen lijken mij ook dat er zo'n draad aanzit die je moet weghalen voor je ze opeet.

Nah..heb alles gedaan wat ik kan doen nu, ik kan die plantjes wel omhoog kijken.

Maar volgens mij hebben heel veel hier op het forum hetzelfde haha.

Onze 2 Tibetaanse spaniels hadden gisteren geen aandacht voor de 4kanteMbakken..maar vandaag! Hoera prut om om te spitten, argh.

Kon ze paar keer net op tijd erbij vandaan jagen.

Pffff en vanmiddag loopt mijn zoontje van 6 achteruit door het grasveld, met een tuinslang in zijn handen...klabeng, met zijn billen op het vakje met knolsederie.

Ik verslikte me in mijn koekje en spurte erheen....ahhhhh.....mijn knol!]

en toen: ah lieverd heb je je niet bezeerd?

Nou ja knol? het zaadje ervan natuurlijk, dus dat zit wel goed.

WE gaan ook nog een bak keukenkruiden èn een bak met geneeskrachtige kruiden maken.

ennuh ennuh...wil ook nog paar rijen mais, knolselderie ennuh....nou ja nog meer dus.

We wonen op 1850m2 grond, dus ik kan wel los gaan denk ik.

We wonen hier nu 8 jaar, de laatse 4 jaar zijn we intensief bezig geweest met emigreren naar Brasil.

Na vele tegens hebben we besloten hier te blijven, dus nu pas gaan we met andere ogen naar onze tuin kijken.

MIjn brein borrelt over van de ideeen.

Dus die krijgen we wel vol die tuin.

Welnu, mijn oog bespeurt 4 potjes met gezaaide kruiden die nog buiten staan, maar weer even naar binnen sjouwen en even gedag zeggen tegen de rest wat ligt te sluimeren.

Boa noite e dorma bêm [ goeieavond en slaap lekker ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...