heavythibaut Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 hallo iedereen Aangezien de winter er nu aankomt, heb ik mijn tuin bijna helemaal gereed. Ik heb enkel nog een vraagje. Ik heb gelezen dat je een winterdeken van grasmaaisel, bladeren, stro of iets anders op je grond kan leggen.Maar wat is eigenlijk het nut hiervan, en is het een must? thibaut Quote
Bit Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Nu ja. Om het nu een deken te noemen, vind ik zelf een wat vreemde term. Het zou je het idee kunnen geven, dat de tuin in de winter extra bescherming nodig heeft omdat het koud wordt. Waarom denk je dat ?Aan de andere kant: het is voor elke grond , dus ook de grond in je tuin, gezonder, beter, om de grond bedekt te hebben en te houden ( 's winters, maar ook 's zomers trouwens ), gewoon om het feit dat het het bodemleven stimuleert en aanvult. Dan zijn er planten ( een tuin is tenslotte een verzameling van planten die je er in hebt gezet ) die niet zonder dek kunnen. Ook zijn er planten die niet tegen een langdurig dek kunnen, die in onze winters toch vaak nat en koud blijft, vooral nat. Denk bijvoorbeeld aan lavendel ofzo; die wil geen vochtig dek om zich heen. Korter gezegd. Nee, niet noodzakelijk, wel beter. Maar dat geldt het hele jaar door. Quote
simke Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Ik heb mijn wortel vak met gehakseld riet bedekt. En. 2 vakken met een groenbemester. En mijn aardappel vak met blad bedekt. En mijn kool vak met stro en paarden mest. Hou wel rekening dat als je je landje wil gebruiken dat je landje nog wel moet drogen. Voor dat je gaat zaaien. En hou rekening met Het weer. Breng de winter deken aan als er weinig wind is en er regen wordt verwacht. De regen zorgt dat je winter deken hecht. Quote
mw vogel Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Leuk topic! Misschien een idee om in het voorjaar met elkaar hier uit te wisselen welke 'deken' welk effect heeft gehad?Ik ga het nu voor het eerst doen, allerlei verschillende bedekkingen. Vergelijkbaar met wat Simke schrijft. Maar ook stukken met een laag stro.Vandaag gaat mijn man de helft van het (nieuwe) aardappelvak op de ouderwetse manier spitten (klei omkeren en mest eronder). De andere helft heb ik begin deze maand met de riek losgemaakt, er oude paardenmest op gelegd en daarna met een dikke laag fijn blad bedekt. Tegen wegwaaien de lege maisstengels erover gelegd Onze tuinburen zijn ook geinteresseerd of we straks een verschil zien bij de aardappelteelt: gezondere planten, meer opbrengst, mooiere grond?Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe de grond er over een maand of vier uitziet onder de dekens Quote
HuubvG Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Ik vind 'deken' wél een treffend woord om te gebruiken hiervoor, een goede Nederlandse vervanger voor het maffe Engelse woord 'mulch'. Bedekking, deken, dek, allemaal met dezelfde betekenis. Het is inderdaad een manier van tuinieren om het oppervlak tijdens álle seizoenen bedekt te houden met allerlei verteerd of deels verteerd materiaal. Gaat erosie tegen en bevordert het bodemleven. Je hoeft (bijna) niet meer te spitten en al helemaal niet te frezen, het bodemleven ónder de deken doet het allemaal voor je: wormen, pissebedden, schimmels, bacteriën. ... ... Misschien een idee om in het voorjaar met elkaar hier uit te wisselen welke 'deken' welk effect heeft gehad? ... ... Ik kan het je nu alvast vertellen: de hele tuin krijgt meest verteerde compost over zich heen, een deken van grove compost, met nog veel korte stokjes en stukjes tak die er langer over doen om te verteren, maar die de deken lekker luchtig en vochtig houden. Voor mij en voor de tuin is dat fijn. Quote
Bit Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Is ook zo Huub. Deken is niks mis mee. Een mulchlaag is een soort deken.Maar het woord deken in samenhang met het woord winter vind ik niet zo lekker. Lijkt toch een beetje op winter - koud - dus deken geven. Zoiets. En dat is wel een vreemde voor mijn gevoel, in een tuin. En zeker geen must. Quote
Itoero Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Ik heb net een deken van paardenmest in m'n serre gelegd:)Als het begint te vriezen krijgt m'n knoflook en ajuin een winterdeken...maar ik weet nog niet welk materiaal ik ervoor ga gebruiken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
HuubvG Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Helemaal eens Bit, ik vind dek ook beter klinken dan deken. Alhoewel bed ook neigt naar dekbed en dat doet me ook weer aan beddengoed denken. Maar toch, dat woord mulchen, dat is gewoon bodem bedekking. Wij mensen krijgen het koud 's winters en moeten dan een winterdekbed tevoorschijn halen. Vroeger was het de dikke gestikte deken. Wollen dekens. Maar planten hebben in die zin niks aan dekens of dekbedden, ze zijn winterhard óf niet, en een mulchlaag helpt daar inderdaad niet zoveel tegen. Niet in die zin dat ze het onder een warme winterdeken minder koud zouden hebben... dat is niet het geval. Dus deken oké, maar winterdeken, nee... Quote
loes Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 knoflook en uien kunnen toch wel tegen wat vorst? Quote
Roelie Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Toch is een dek(en) m.i. wel zinnig. Het bodemleven blijft er langer actief onder en ik heb al vaak gezien dat als je tijdens vorstig weer je mulchlaag eventjes aan de kant veegt, de wurmen als de wiedeweerga maken dat ze onder de grond komen. Op onbedekte grond zijn ze dan allang naar diepere oorden vertrokken. Dat wetende gaat onze tuin altijd 'onder de deken', hoe langer de wurmen actief zijn hoe liever het me is. Quote
simke Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Wat ik ook heb gedaan is mijn dek dekken. Bij dalende maan op mijn tuin gebracht. Dit voor komt het wegwaaien omdat de kosmisch straling dan naar de aarde is gericht. Een ander op mijn tuin complex heeft over de dekken nog molshopen zand uit gestrooid om te zorgen dat het blijft liggen. Quote
HuubvG Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Toch is een dek(en) m.i. wel zinnig. Het bodemleven blijft er langer actief onder en ik heb al vaak gezien dat als je tijdens vorstig weer je mulchlaag eventjes aan de kant veegt, de wurmen als de wiedeweerga maken dat ze onder de grond komen. Op onbedekte grond zijn ze dan allang naar diepere oorden vertrokken. Dat wetende gaat onze tuin altijd 'onder de deken', hoe langer de wurmen actief zijn hoe liever het me is. Zeker, maar deze deken zit er in de zomer toch ook over? Zo niet, dan zie je ook 's zomers geen wormen aan de oppervlakte. Dus niet alleen een winterdeken is nuttig, de deken mag een all season deken zijn. Quote
piggy Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 simke schreef:Wat ik ook heb gedaan is mijn dek dekken. Bij dalende maan op mijn tuin gebracht. Dit voor komt het wegwaaien omdat de kosmisch straling dan naar de aarde is gericht. Een ander op mijn tuin complex heeft over de dekken nog molshopen zand uit gestrooid om te zorgen dat het blijft liggen.Klinkt als voodoo in mijn oortjes. Kan iemand dit toelichten? Ben nieuwschierig! Quote
mw vogel Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 Follow-up: van de week het bladerdek weggehaald om het aardappelvak enigszins te 'luchten'. Grond ziet er veel mooier uit dan bij zijn tweelingvak, zonder bladerdek. Voor de duidelijkheid, wij tuinieren op klei en de standaardmethode is voor de winter omleggen met paardenmest en laten bevriezen. Dat laatste lukt niet erg meer dus vandaar de nieuwe methode. Het experiment is de twee aardappelteelten vergelijken. Hoewel het natuurlijk niet verantwoord is, want ik gebruik verschillende rassen, maar goed... Vorig jaar was de oogst over het geheel slecht, vanwege harde en droge kleibrokken in de ondergrond. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.