Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De winter is daar: mag insectengaas weg?


Riverdale27

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Ik heb insectengaas over mijn:

- spruitjes

- rode kool

- savooikool

- prei

 

Nu vroeg ik mij af, omdat zo'n gaas toch wel in de weg hangt tijdens de winterse grondbewerkingen (compost toevoegen, bekalken, ...), heeft gaas nu nog nut? Bij de prei is het vooral de preimot die ik weg wil houden. Bij de kolen vooral vlinders en koolvlieg.

 

Zijn er nu nog preimotten en koolvliegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de prei mag het weg. Daar zijn nu geen belagers. Maar die zou je kunnen uitdoen en op een meer beschutte plaats op elkaar gepakt kunnen planten in losse grond. Groeit toch niet meer en is zo wat beschermd tegen eventuele extreme vorst (en makkelijk te rooien naar behoefte, zelfs als de vorst in de grond zit).

 

Maar kool wordt in de winter, als er verder weinig groen is, erg gewaardeerd door vogels. Duiven (vooral bosduiven) en fazanten en ook wel kauwen en roeken lusten dat best wel. Ik laat een gaas erover.

 

Edit: Oh, ja...en ik vergeet nog de ganzen, die er kunnen landen. (Ligt wat aan de ligging van je tuin).

Hier nogal wat schade gehad van steeds ontsnappende kalkoenen. 2 kloeken met een stoet kuikens die rondtrokken en ook 2x per dag eens door mijn moestuin gingen. Leuk om te zien, maar voor sla en kolen was het wat minder. Ik heb zo een vermoeden dat de eigenaar het probleem de komende dagen grotendeels zal oplossen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...