Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kan ik mijn Appel en peer nog snoeien in mei?


nonkel Jan

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen

Ik ben hier pas nieuw, maar ik heb al een klein vraagje.

Kunnen we nu nog fruitbomen snoeien, de bloei is al redelijk gevorderd (om niet te zeggen voorbij). En ik moet nog enkele appelbomen en of perenbomen snoeien mag dit nu nog?

 

Ps: sorry als die vraag al ergens anders staat hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rigoreuze snoei aan fruitbomen is altijd af te raden in mei!

Enkele takken inkorten kan wel als deze in de weg hangen of de hoofdtakken dreigen te bezwijken door het gewicht van de appels en peren aan de andere takken (let op de meeste vruchtbomen werpen hun teveel aan vruchten zelf af). Wat je nog wel kan snoeien zijn de:

  • wortelscheuten
  • waterloten
  • te laag groeiende takken
  • fruitbomen in potten, leifruit
  • uitlopers die vormbomen hinderen

 

Oftewel je mag nog wat takjes weghalen, maar alleen als het niet anders kan en je echt niet kan wachten tot volgend jaar. Ik had ook het zelfde met de pruimenboom, daar heb ik toen het advies gekregen dat het voor een keertje niet zo heel veel uitmaakt. Ik zou dus zeggen: Maak je niet druk, wacht tot ergens na de oogst / sla een keertje over Een ding zeker: als je de bloemen er af snoeit krijg je geen vruchten meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...