Jump to content

2015 : Jaar van de bodem.

Recommended Posts

Posted

Beste leden, 2015 is uitgeroepen tot internationaal jaar van de bodem .

Steeds meer laten we tot ons doordringen dat een goede gezonde bodem de leverancieer is van ons voedsel en dat we niet moeten gaan voor uitputting van de bodem.

Een gezonde bodem zit vol met leven van o.a. schimmels, algen, wormen en bactieriën die weer zorgen voor een voedzame, organische bodem vol vocht en zuurstof. Hier op het forum is veel te vinden over bodem en bemesting maar ook over mulchen ter verbetering van de bodem betreft voeding en structuur.

Wat doe jij nog meer voor een goede en gezonde bodem ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

Maak ik van de gelegenheid gebruik om dit gratis boek (Engelstalig) te promoten: http://www.sare.org/Learning-Center/Books/Building-Soils-for-Better-Crops-3rd-Edition

Vooral de eerste hoofdstukken geven mooi weer dat we langzaam naar een andere manier landbouw toegaan. Een waar de bodem centraal staat. En dat is zeker kleinschaliger toepasbaar in onze moestuin. Praktisch voorbeeld is dat spitten, ploegen en frezen maar een tijdelijk effect hebben. Doordat er lucht in de bodem wordt gebracht gaan bacteriën op vol vermogen aan de slag om organisch materiaal te verteren. In deze korte periode komen er veel voedingstoffen vrij, die grotendeels verloren gaan. Op termijn betekent dat dus minder organisch materiaal en voedingstoffen in de bodem, met alle (bodem en planten) problemen nadien. Ook wordt het bodemleven geraakt door deze manier van grondbewerking (zichtbaar: wormen, minder zichtbaar: schimmels en bacteriën) en wordt de structuur van de bodem teniet gedaan (opnieuw vormgeven door bacteriën, schimmels, plantenwortels, etc). Ik heb er inmiddels veel over gelezen en pas het ook al enkele jaren toe in mijn tuin: minder spitten en frezen, meer mulchen en stukken grond niet te lang kaal laten liggen (denk aan groenbemesters).

Ook nog even deze documentaire promoten: Symphony of the soil:

(video on demand)

En het bijzondere is dat we nog maar voor een beperkt deel weten wat er onder onze voeten afspeelt. Leuk weetje: onder de bodem woedt oorlog tussen bacteriën, schimmels en ander bodemleven om het voedsel (organisch materiaal en wat plantenwortels produceren). Tegelijkertijd is de bodem te vergelijken met een woestijn. Als voorbeeld: onder je voet kunnen twee bacteriën zich op een afstand van elkaar bevinden die voor ons vergelijkbaar is met de afstand tussen Amsterdam en Utrecht.

Het bodemleven biedt kansen, in nieuwe antibiotica (bacteriën en schimmels in gevecht om voedsel,) in een grotere voedselvoorziening en als opslagvoorzieningen voor CO2 (dat is het altijd al geweest, in de vorm van humus). Er is in ieder geval merkbaar dat de bodem steeds meer aandacht krijgt, van wetenschap en praktijk. Ik ben benieuwd wat we de komende jaren nog voor nieuwe dingen gaan horen/leren.

Posted

Sinds een paar maanden lopen de kalfjes waar ik voor zorg, binnen (in een kleine stal )

en dus moet ik regelmatig mest scheppen, mooi stromest, dat gaat straks op mijn tuin .

Ik kan niet wachten tot het voorjaar !

Posted

Beste Jorg, dat boek ziet er me heel goed uit maar ik heb er wel een probleem mee en dat is de taal.

De laatste keer dat ik Engels moest spreken was op onze reis door het westen van Amerika in 2005, nu dus negen jaar geleden.

Mijn Engels was ook meer technisch gericht, van op het werk in het buitenland maar ook op veel Belgische werven waar de voertaal Engels was.

Moet dus toegeven dat ik niet alles snap, zal ook wel niet de enige zijn denk ik.

Dus, moest ge aan een vertaling kunnen geraken???????

Misschien zouden er veel mensen baat bij hebben.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.