Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De meeste nesten zijn al uitgevlogen..de koolmezen en de goudvinken in ieder geval. Nog vlak bij het huis twee nesten roodstaarten die op het punt staan uit te vliegen..de jongen maken een flinke herrie. Wilde orchideeën bloeien nu volop.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

En nog even de Fenologische Referenties van de Voorzomer (eind mei):

De vlier bloeit.

Het gras bloeit.

Quercus robur (eik) verliest stuifmeel

Rubus fructicosa (braam) stuifmeel

Rumex acetosa (zuring) stuifmeel

De hondsroos bloeit.

De populier lost pluimzaden.

Het St-Janskruid bloeit

De zomerlinde bloeit.

De witte lelie bloeit.

En de referenties van Hoogzomer (eind Juni):

De aalbessen zijn rijp.

De eerste kersen zijn rijp.

langste dag van het jaar.

De lelies bloeien.

De tarwe wordt geoogst.

Graag je waarneming van deze verschijnselen (en ook andere natuurlijk) melden in dit topic en plaatsen in het overzicht:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhPyQHYH48sldEkwT3RrYTdsMDJnRmZHX21rcXA5dGc&usp=drive_web#gid=8

Om zodoende uiteindelijk je eigen fenologische kalender te kunnen samenstellen. Of om de landelijke verschillen en de verschillen per jaar te kunnen observeren.

Geplaatst:

fallgold is een herfstframboos. is dit op een stengel die afgelopen herfst niet is gesnoeid of op een scheut van dit jaar?

dat maakt nogal verschil namelijk.

Geplaatst:

Hallo Loes,

Ik heb ze verleden jaar gezet en toen maar een paar frambozen gehad, de planten waren nog vrij klein.

Was hier toen nog geen lid en heb qua snoeien maar wat gedaan ; bij beide planten de takken tot een 60cm teruggesnoeid.

Bij de linker framboos zijn die takjes afgestorven en zijn er allemaal nieuwe scheuten uit de grond opgekomen.

Bij de rechter framboos zijn er volop zijscheuten op de ingekorte takken gekomen waarop nu in de koppen de bloemen staan, en verder zijn er ook nog nieuwe scheuten bijgekomen, die helemaal geen bloemvorming laten zien.

De linker plant is vrij klein in vergelijking met de rechter, de ene zit nog onder de meter de andere ver er boven.

De kaartjes zijn met een storm weggewaaid, maar voor zover ik weet te herinneren had de rechter gele frambozen.

• 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Appels en druiven hoef ik nu niet te plukken maar de ganzen hebben het eerste ei gelegd en dat is ook wel héél vroeg vind ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...