Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Insecten lokken

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ga verhuizen en krijg een middelgroot dakterras .

plannen liggen klaar voor een moestuin in bakken.

Ik maak me wel zorgen over de insecten die moeten komen om te bestuiven.

Natuurlijk heb ik al wel bloemenzaden besteld om ze te lokken. Maar gaat dat ook lukken?

Het pand waar ik ga wonen bevind zich op een industrie terrein waar weinig natuur is en bovendien zit ik vrij hoog.

Heeft iemand tips om die er voor kunnen zorgen dat mijn moestuin voldoende bestoven wordt!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles in de moestuin heeft bestuiving nodig. Lijkt mij trouwens wel handig als er geen vlinders in de tuin komen i.v.m. het kruipend nageslacht dat de kool opeet (ik had er vorig jaar erg veel op bezoek....)

Bepaalde gewassen kun je handmatig bevruchten met een penseeltje (zoals tomaten).

Een insectenhotel of hommelkast geeft uiteraard meer kans dat de insecten die wel komen willen blijven.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gehoopt op veel vlinders, omdat ik ze zo mooi vind....

Maar dat van de rupsen was ik alweer vergeten.

Hoe romantisch alles lijkt als je de planning maakt voor je moestuin .....

Een bijen hotel komt er zeker!!

Bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijenhotels plaatsen en speciaal bijenvoedsel inzaaien (er zijn ook kruiden die geschikt zijn als bijenvoer, heb je zelf ook direct plezier van) zou een heleboel moeten helpen. En anders zelf wat helpen met de bestuivingen?

Oh, wat betreft het industrieterrein. Die kun je natuurlijk zelf vergroenen door in jouw "blok" bijenmixbloemen te zaaien op brakliggende stukken land. Wat Guerillagardening doet iedereen een plezier. En zeker de bijtjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlinders zijn lang niet allemaal schadelijk hoor. Alleen koolwitjes zien we niet graag in de moestuin. De andere soorten kun je rustig laten fladderen. Een aantal heeft zelf onkruid als waardplant (atalanta, landkaartje, kleine vos en gehakkelde aurelia - brandnetels, distelvlinder - distels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...