Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compost als potgrond

Itoero

Recommended Posts

Wat vinden jullie van gewone compost met kippen of koemestkorrels als potgrond?

Waarom wel/niet?

Sea Spring Seeds http://www.seaspringseeds.co.uk/ is een webwinkel voor allerlei groentes (vooral pepers) die zelf ook heel wat telen.

Ze hebben een enorm grote Dorset Naga gekweekt...die had 2407 pepers.

In dat filmpje zeggen ze dat ze gewone compost met gedroogde kippenmestkorrels gebruiken.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 3 weeks later...

In Belgie kennen we twee soorten compost uit verwerkingsinstallaties.

GFT compost: gemaakt van wat particulieren in hun gft zak steken. Inderdaad vrij zout en rijk aan voedingsstoffen. Mag je volgens mij niet jaarlijks op je moestuin blijven gooien, maar is zeker waardevol bij de aanleg in het algemeen en voor het mengen met aarde met weinig organisch materiaal.

Groencompost: gemaakt van wat hoveniers brengen. Voornamelijk snoeisel, bladeren en gras. Minder voedselrijk maar meer structuurbevorderend en kan als mulch in de moestuin gebruikt worden.

Volgensmij bedoelen ze met compost in het Engels vaak gewoon potgrond (heeft ze het ook niet over peat op 1.29). Ziet er in ieder geval wel zo uit. Hoe dan ook, volledig in compost planten lijkt mij niet verstandig. De compost mengen met gewone grond uit de tuin en dat in potten doen kan wel goed (doe ik voor de tomaten).

Ze spreekt van municipal compost, dat is denk ik gewone compost.

In't engels is er inderdaad niet zo'n duidelijk verschil tussen potting soil en compost.

Ik gebruik altijd Ecowerf compost, van op het containerpark.

Op hun website wordt uitgelegd hoe het gemaakt wordt, vooral van gft.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!