Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peperzaden en paprika zaden winnen


suus76

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb me al een beetje ingelezen over het winnen van peper- en paprikazaden en het is al wel duidelijk dat deze soorten kunnen kruisen met elkaar. Nu wil ik graag volgend jaar mijn eigen zaden gaan oogsten , maar de planten komen allen bij elkaar in mijn kas te staan.

 

Ik heb net gelezen dat je kruisbestuiven kunt voorkomen door middel van theezakjes ( of een ander gazen zakje) te gebruiken. Is het dan zo dat zodra ik in mijn peperplanten een bloemknop zie, ik daar dan een zakje omheen doe zodat er geen insecten bij kunnen en zodra de peper dan uitgroeit, is het dan een zaadvast exemplaar? Of is het veel ingewikkelder dan dat en denk ik veel te makkelijk?

 

Graag advies hoe ik dit het beste kan aanpakken, want ik vind het wel erg leuk om naast mijn eigen pepertjes ook het zaad te winnen voor het volgend seizoen ( kostentechnisch ook wel aantrekkelijk).

 

 

En is het ook mogelijk om dezelfde truuk uit te halen bij mijn tomaten? Een tros afdekken met een zakje van vliesdoek ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Capsicum is familie van de tomaat en dus ja, zo kan je dus ook zaden van de tomaat weer gaan gebruiken(hoef je mist je meerdere soorten hebt staan niet af te schermen) en zijn ook zelfbestuivers. De zakjes over de bloem is idd tegen insecten bij het schudden zorg je al voor bestuiving. Maar dat neemt niet weg dat er dus nog ander stuifmeel bij zou kunnen komen door de wind(maar dat is verwaarloosbaar bij zelfbestuivers(doet zijn naan eer aan). Wil je echt alles voorkomen ? dan zelf de bloem bestuiven en dan dicht plakken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow? Dat is wel tegenstrijdig met wat ik gelezen heb, dat peper en paprika planten echt zo ver mogelijk bij elkaar vandaan moeten staan om kruisen te voorkomen. In mijn kas staan mijn peperplantjes wel kruin aan kruin, en raken ze elkaar wel. Ik ga gewoon de thee-zakjes methode toepassen om er zeker van te zijn dat ik een zaadvast exemplaar heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5% is ook best een hoog percentage als je je zaden bijvoorbeeld wilt delen of verkopen. Maar voor eigen gebruik valt het best mee. Door zelf twee of drie maal daags tegen je planten te tikken voorkom je kruisbestuiving nog meer.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...