Geplaatst: 15 februari 201510 j Ik ga morgen naar de gamma. Zitten de vruchten er al aan. Ik ben benieuwd of dat inderdaad zo is of alleen of de foto??
Geplaatst: 15 februari 201510 j Bij ons op de markt stonden ook heel veel citroenboompjes, en kumquat met vrucht. Zagen er echt prachtig uit.Ik moet me dan echt inhouden om niet zo'n boompje te kopen
Geplaatst: 15 februari 201510 j Hier komen de eerste al gezellig omhoog tussen het grind! Ernaast staan de al wat oudere varianten. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 15 februari 201510 j Hoe lang heb je ze nu aan het kiemen? En hoe? Mij lukt het hier dus het beste in een ziplockzakje met nat keukenpapier op de radiator (en de pitten gepeld). Op die manier zie ik echt binnen 5 dagen al worteltjes. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 15 februari 201510 j Auteur Ik heb ze op keukenpapier liggen wat vochtig is en dat stop ik in een plastic bekertje en dat bekertje maak ik dicht ik heb ook geen idee hoe je zo'n pit pelt . Groen
Geplaatst: 15 februari 201510 j Heel simpel. Als je ze niet pelt kan het echt wel een week of 2 duren voor er iets kiemt. Als je het velletje van de pit afhaalt vind je een zaadje. Probeer het maar eens, het gaat heel makkelijk en scheelt een hoop geduld! Zie hier een foto:http://carol-allotmentheaven.blogspot.nl/2013/04/lemon-trees-from-seed.html Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 18 februari 201510 j Hier lukt het prima!Heb de pitten uit 1 citroen gepelt, het is ff een gedoe omdat ze glibberig zijn maar als je met een mesje een beginnetje maakt gaat de rest wel met je nagels,..ok eigenlijk ben ik een half uur bezig geweest maar de laatste ging uiteindelijk heel snel hoor.Nu zitten ze vanaf zaterdag avond in een natte koffiefilter op een warme plek in een zip-lock zakje (deno methode) en ze kiemen erg goed. Ik had eerst niet alle zaadjes tegelijk gedaan zodat ik nog een back-up had maar inmiddels heb ik alle zaadjes in de filter gelegd.
Geplaatst: 18 februari 201510 j He super dat het bij jou ook zo snel gaat! Als je nou die avocadopitten ook op dezelfde manier doet, kiemen die ook een heel stuk sneller! Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 19 februari 201510 j echt waar? Oh goed idee! Heb ook al een mangopit klaarliggen om te 'slachten'
Geplaatst: 19 februari 201510 j Ook daar geldt hetzelfde voor, dan gaat het supersnel! Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 19 februari 201510 j Auteur Bij mij doet de mango het heel goed en de avocado doet het ook goed maar de citroen niet helaas Groen
Geplaatst: 4 maart 201510 j Met zo'n ziplock zakje en vochtige keukenpapier op de radiator gaat het snel. Is hetzelfde principe als de deno methode. Werkt zeer goed. Om een betere kieming te hebben kan je harde pitten/stenen met schuurpapier 'bewerken' zodat dit proces sneller gaat. Of gewoon pellen zoals Missmass aangeeft. Wat betreft het aankopen van citrusbomen vindt ik dit nogal prijzig. Je bent best om het eerst zelf te proberen (als je tijd hebt) door te zaaien of door te enten. Het enten doe je in ons klimaat het best op de wilde citroen 'Poncirus Trifoliata'. Die heeft enorme stekels, is winterhard (tot wel -20°C) en geeft vruchten die niet of nauwelijks eetbaar zijn en vooral bloemen geven zoals we die kennen, geurend en mooi. De vruchten zijn zeeeeeeeeeer bitter en wordt in Japan of was het China, opgelegd en opgegeten. Als ik vruchten vindt of krijg van de wilde citroen zaai ik die om later als onderstam te gebruiken. Als je iemand kent die een lekkere citrusboom heeft staan (mandarijn, sinaas, citroen, pomelo, limoen, pompelmoes,...) dan snij je daar een stukje af en zet je die op de wilde citroen. Een beetje knippen en plakken dus. Hier een foto van een paar plantjes bij mij Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 4 maart 201510 j Maar waar haal je die wilde citroen?En zelf vind ik de prijs van een gekochte wel meevallen vooral als je nagaat hoe lang het duurt voordat je vruchten hebt.
Geplaatst: 4 maart 201510 j Ikzelf heb een oude boom in Alsace gevonden waar nog vruchten onder lagen maar als je in parken ofzo gaat of een botanisch tuin kan je misschien kans hebben om er te vinden. Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 16 maart 201510 j Wat een prachtige plantjes!Ik zal binnenkort de mijne ook eens fotograferen.
Geplaatst: 17 maart 201510 j Hier gaat het erg hard, ze staan heerlijk de hele dag in het zonnetje achter het raam en groeien heel goed: Dit is een foto van dezelfde pot vorig jaar juni: Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 20 maart 201510 j Leuk hoor! Ik ben benieuwd hoe het hier gaat. Zaadjes zitten nu in een koffiefilter met plastic zakje:mrgreen:
Geplaatst: 10 april 201510 j Wat een mooie plantjes! Dit is die van mij, Januari vorig jaar gezaaid.Hij ziet er niet zo heel mooi uit maar hij is net uit zijn winterslaap
Geplaatst: 10 april 201510 j Wanneer zetten jullie ze in een pot? Ik vind het kiemen wel erg lang duren!
Geplaatst: 10 april 201510 j @grassprietje: heb je er het schilletje wel afgehaald? Of heb je de hele pitten zo in een zakje gedaan? Dat scheelt enorm namelijk. Hier kiemden de pitten zonder schilletje binnen 5 dagen en de pitten met schil duurde soms wel een week of 6. Overigens plant ik de gekiemde pitjes pas op het moment dat je een kiempje ziet verschijnen, het begin van de wortel. Je kunt ze ook gewoon meteen de grond induwen, maar dan duurt het langer voor ze bovenzijn. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.