Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Citroen zaaien


jorybroeks

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, ik doe dit al een paar jaar. Ik plant elk pitje dat ik in citroenen vind en het duurt ongeveer een week of 3 voor de pitten kiemen. Er komen mooie planten uit die in de zomer graag lekker warm staan en in de winter binnen (liefst in een ruimte met een temperatuur van ongeveer 10 graden.). Ze zijn dus niet winterhard. Hier staan ze bij gebrek aan zo'n ruimte in de winter gewoon binnen, maar ik heb dan wel vaak te maken met schildluis.

 

Op zich kun je wel vruchten aan de plant krijgen, maar dit gaat erg lang duren... reken op een aantal jaren! Mijn oudste plant hier is nu bijna 3 jaar oud, is pas 20 cm hoog en heeft nog nooit gebloeid. Dus.

 

Als het je echt om de vruchten gaat kun je beter een reeds volwassen plantje kopen.

Lees ook even hier:

http://members.home.nl/hanninkj/Citrus.htm

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nu even een kiemtest aan het doen met citroenpitten. Ik heb er het velletje van af gehaald en het zaadje uit de pit gehaald. Deze heb ik nu op natte watten in een ziplock zakje gedaan en ben benieuwd of ik verschil merk in tijd in tegenstelling tot de pitten die ik zo in de grond zaai.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het zijn bomen, die hier als struikjes onder nogal beperkte/kunstmatige omstandigheden gehouden moeten worden. Zelfs bij een gekochte plant die al groter is en veel geschikte ruimte (verwarmde kas, enorme pot, veel ruimte en licht) zul je geen enorme oogst hebben. Met 5 a 6 vruchten mag je dan al blij zijn. Wat niet wegneemt dat het heel leuk is om te doen en ook best wel mooie patio/serreplanten. Het blijft een subtropische plant, maar misschien zijn sommige rassen net iets beter geschikt om te houden onder onze kunstmatige omstandigheden...? Een reden om te enten is vaak, dat bloei en vruchtzetting daardoor enkele jaren eerder is. Is dus ook een economische afweging, want 3 a 5 extra jaren opkweken is voor een kweker heel duur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even OT, maar wilde even delen dat mijn kiemtest met keukenpapier, ontvelde citroenzaden in ziplock zakjes enorm goed geslaagd is.

In plaats van een kiemduur van wel 3 a 4 weken (volledige pit in de grond) zijn de zaden nu binnen 5 dagen volledig ontkiemt!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beter een gecultiveerd boompje kopen (met wellicht opbrengst) dan die ciroenzaden proberen op te kweken. Een citroenboom is groter dan een Appelboom, ik heb ze een keer in Argentinie bij iemand in de tuin zien groeien, dat lukt in nederland nooit. In Europa alleen ten zuiden van Valencia Misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...