Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eikenstammetjes


Billie

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Vandaag even naar de gemeente geweest en recht tegenover waren ze bezig met bomen om te doen... Ik mijn stoute schoenen aangedaan en op de man af gevraagd of ik voor mijn nieuwe hobby niet een paar stammetjes mocht hebben. Geen probleem was het antwoord. Hoe groot ze moesten zijn? Zodat ze nog net in de koffer passen. Nu is mijn koffer aan de grote kant (Peugeot Partner) dus hier passen wel een paar stammetjes in. Al bij al 3 stukken van ongeveer 1m40 vers gekapte eik gescoord welke ik maar net kon optillen hehe

Thuisgekomen en alle stammetjes op de kruiwagen, tot plots de band het begaf... Precies iets te zwaar voor mijn kruiwagen

Al bij al toch blij dat ik voor mijn nieuwe hobby zo snel drie mooie stukken hout te pakken heb gekregen

Nu mijn vraagje(s)... Eén van de stammetjes is een beetje beschadigd en mankeert een stuk schors... Voor Shitake is dit volgens mij niet meer bruikbaar, maar welke soorten kan ik dan nog op Eik laten groeien?

 

Volgende soorten zijn op de moment in bestelling en worden binnen twee weken geleverd

 

Fluweelpootje

Populierenleemhoed

Dennenzwavelkop

Stropharia

 

Ook heb ik Winteroesterzwam (pluggen) reeds in mijn bezit, maar heb deze op gepasteuriseerd stro gezet omdat ik toen ik ze kreeg nog niet over geschikte houtstammetjes beschikte. De reden waarom ik de Dennenzwavelkop heb besteld is omdat ik wel heel veel dennen achter in de tuin heb staan en er recent enkele van heb moeten omdoen na stormschade. Na opzoeking bleek dat deze het heel goed doen op de wortelstompen van de den en als kers op de taart verwerken zij in ruil de stomp tot molm

Win-Win zou ik zo zeggen

 

Groetjes Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Shii Take gebruik ik de methode van Homegreen: http://www.homegreen.nl/paddestoelen-kweken-op-stammen

In hoeverre dat de juiste methode is weet ik nog niet. Hopelijk weet ik in het najaar meer

 

Als de stammetjes net gezaagd zijn zul je nog een maand of 2 moeten wachten met pluggen omdat het hout eerst moet afsterven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amaai Billie, ga jij met paddenstoelen doen wat ik vorig seizoen met pepers heb gedaan ? Gewoon alles zetten wat je te pakken kan krijgen ?

 

Het afsterven van het hout klopt als een bus. Je mag aanhouden tussen de 3 weken en 3 maanden. Het beste is ook hout van late winter tot voorjaar daar de sapstroom dan weer wat opgang gaat komen(of al is) en de suikers beschikbaar komen maar nu dus voor de zwam.

 

De pluggen en ook broed kan je tot miximaal 3 maanden bewaren in de koelkast(groentelade) het Fluweelpootje heeft er geen probleem mee dat een stammetje wat schors mist die groeien graag op beschadigingen.

 

Oh ja en direct nog een vraagje stellen... waar bewaar ik de stammetjes het beste? Onbeschut in de tuin? Of onder een afdakje?
Het beste is vrij van slakken en pissenbedden anders heb je straks geen paddenstoel die niet is aan of op gegeten(of zelfs niets als ze alle pinnen op zouden eten). Bewaren in de schaduw en nooit geheel laten uitdrogen.

 

Je kan ze stapelen in driehoeken of vierkanten maar dan kan je binnenin niet goed oogsten. Je kan ze iets schuin naast elkaar zetten(en eventueel deels ingraven(zodat ze goed/beter vochtig blijven)) als een soort schutting. Je kan ze ook aan een touw van de grond hangen. Kortom er kan heel veel mee en is het maar net hoeveel ruimte je ervoor over kan/wil hebben.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...