Ga naar inhoud

Peper,paprika in januari gezaaid.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ik de kleine plantjes verspeen dan maak ik de grond goed nat omdat als de wortel nat zijn ze mindersnel afbreken. Daarna als ik ze verpot heb houd ik het nog even lekker vochtig. En al ik zie dat ze goed doorgroeien geef ik ze weer normaal water

Geplaatst:

Onder de 15 graden staat Capsicum stil in ontwikkeling. In mijn zaailingenkamer zakt de temperatuur niet onder de 18 graden 's nachts.

De grond droger laten worden tussen de gietbeurten in is een goede tip van Erny. De planten blijven zo compacter, maken meer wortels en hebben een grotere weerstand. Aubergines, tomaten en paprika zetten ook eerder in met een bloemtros bij drogere omstandigheden. Zeker bij een tomaat is het gunstig als ze al vroeg met bloemtrossen inzetten.

Misschien nog een tip m.b.t je rassenkeuze. 'Hungarian Yellow Wax’ en

‘Sweet Banana’ is dezelfde plant. Een leuke paprika voor buiten. Binnen (kas) worden kan ook, maar daar word de plant vrij slap.

Ik ben niet zo'n fan van de Yolo paprika's. Deze hebben meer warmte nodig als een onverwarmde hobbykas kan bieden. De productie valt dan tegen.

Rassen als 'Chinese giant' benaderen de supermarktkwaliteit van Yolo maar kunnen met veel minder warmte uit de voeten.

Geplaatst:
Misschien nog een tip m.b.t je rassenkeuze. 'Hungarian Yellow Wax’ en

‘Sweet Banana’ is dezelfde plant. Een leuke paprika voor buiten. Binnen (kas) worden kan ook, maar daar word de plant vrij slap.

Eh sorry maar de Sweet Banana is tot 500 scovile en de Hungarian Yellow Wax 1000 tot 1500 en is dus niet de zelfde soort(heeft er wel erg veel van weg en veel mensen maken de fout te zeggen dat het de zelfde soort is(beide wel Annuum)).

En ook de temperatuur mag in de nacht best onder de 15 graden komen maar tijdens de groei overdag liever/beter warmer. Mijn pepers die je hier boven kan zien staan over dag op 20 graden en in de nacht op 10 bij 16 uur licht per dag. Ook het gebruik van warmte matjes hoeft niet maar helpt wel. Capsicum wil vaak ook beter kiemen met wat schommeling in de temperatuur(verschil tussen dag en nacht) en mede daarom kiem ik met de deno-techniek zonder extra warmte.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Dan ben ik abuis Stan. Verschillende 'Hungarian yellow wax' en 'Sweet banana' zaaisels hebben hier de revue gepasseerd zonder dat ik groei of smaakverschil bemerkte.

Geplaatst:

@Menno, smaakverschil is nihil(zoals je zelf aangaf het zijn meer paprika's) de Hot Wax komt ook vaak niet aan de 1500. Deze soorten zaten ook in de capsicum-envelope/doos.

Maar als je zelf eens iets heters aan pepers zou willen? stuur je maar een pb.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ze schieten terug in gang...image79391427061630.jpg

Heb me dan ook maar die chilifocus voeding aangeschaft, hoop er over paar weken mee te kunnen starten

Geplaatst:
KoenV jou pepers zien er net zo uit als die van mij... heb jij mijn pepers gestolen ?

oef ik begon al te panikeren toen ik de joekels van planten hier op andere fora zag...toch nog iemand anders die aan het zelfde tempo zit (deze zijn gezaaid eind februari dacht ik). tijd genoeg he. ik ga ook eens op zoek naar magnesiumsulfaat. wss bij aveve (belgië) wel te verkrijgen?

Geplaatst:

Au oops, ik had mijn plantjes in januari gezaaid, deze week lekker buiten in de zon gezet ( het is telkens tussen de 16 en 18 graden) en in de avond afgedekt met een zeil als tent over de tafel waar ze op stonden. Maarja toen bleek het opeens 5 graden te vriezen eergisteren dus AL mijn pepers ( en ook tomaten) hebben het loodje gelegd, achja het waren 50 soortjes..

Gisteren alles opnieuw gezaaid en een tunnelkas gemaakt, daar vriest het niet. Stom leermomentje.

Geplaatst:

Aaarrghhh Jij ook al?!

Gelukkig heb je genoeg zaad...

En hopelijk dit jaar een betere hetere zomer als de vorige... dan haal je de achterstand wel in.

Heb zelf vandaag mn survivors geinventariseerd.... ga toch morgen nog wat bijzaaien.

Geplaatst:

Geven jullie ook vloeibare meststof aan de plantjes bij het verspenen? Mijn paprika's gaan deze week verspeent worden van zaai en stek bak naar afzonderlijke potjes. Normaal mest ik niet bij want de nieuwe potgrond heeft normaal al wat extra voeding maar ik vroeg me af of jullie iets speciaal doen bij het verspenen om zo'n mooie grote planten te krijgen

Geplaatst:

Ik geef al vrij snel voeding( in hele lage doseringen). Ik kiem deno en vanaf het op-potten geef ik al wat voeding.

Geplaatst:

ik had eerst iets te veel gegeven aan voeding en na het aanpassen van de dosering ging het heel erg goed. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit volgend seizoen ook weer zo ga aanpakken. De zaailingen hebben groterblad en zijn ook veel mooier van kleur. Maar kijk ook even hier bij een experiment van Robert van het chiliforum : http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=49&t=1089 .

Geplaatst:

Interessant! Bedankt voor de link Conclusie lijkt mij dus om het beste met een EC van 2 te beginnen vanaf het zaaien al. Terwijl potgrond een EC waarde heeft van ong. 0,5 las ik, en zaaigrond vaak nóg armer.

Weet iemand wat de EC ong. is van vloeibare kamerplanten voeding die je wekelijks moet geven (verdund zoals op de verpakking staat). Ik kon op internet met één dingetje erover vinden en dat was dat het dan vaak rond de 1,2.

Geplaatst:

@Balto ik meet (nog) niet maar als je potgrond met cocos en de vloeibare voeding gebruikt krijg je het resultaat dat ik nu heb. Niet alles is van deze maat(is ook niet allemaal gelijk gezaaid).

2015-03-24-1117881427227467.01

Je ziet op deze foto ook in het midden verstopt wat kleinere zaailingen staan die zijn dus ook jonger of Chinense soortjes(die wil ik met pitbull achtig uiterlijk) en krijgen boven genoemde. let wel op bij de introductie van de voeding dat je eerst maar een kwart van de dosering gebruikt. Je kan ook over-voeden. Ik gebruik voor de introductie een planten spuit en geef verder geen water dus de plantjes staan eigenlijk vrij droog. Een keer per 3 tot 4 weken giet ik water(niet altijd met voeding) in de bakken en laat de planten het water opnemen.

Geplaatst:

@Lambado, ze zien er goed uit hoor en wat gaan voeden mag maar niet te veel(lage dosering) anders breng je je plantjes meer schade en achterstand toe dan winst in groei. En te lang zijn ze ook niet. Ik ben zelf voorstander van zo kort mogelijke internodes(afstand van de steel tussen de volgende bladparen).

Geplaatst:

ik wacht nu al een week op m'n chilifocus

mss toch maar even die A&B proberen, maar lijkt wel wat gedoe, niet?

ik heb zo geen EC meter en lijkt we wat vergaand om die aan te schaffen...

Geplaatst:

@ KoenV: A & B is wel even een werkje. Bril op, handschoenen aan, mondkapje op en dan maar mengen. Eerst A en dan B. En dan om de beurt een beetje A en dan een beetje B toevoegen aan je waterkan (5 ml per liter). Maar voor ruim 27 euro heb je ook wat. Genoeg voor meer dan een heel seizoen met een hoop pepers, paprika's en tomaten.

Ik hoop dat nog meer groenten er van houden, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Ik ga kijken hoe het gaat. Ik ben net begonnen met deze voeding te geven aan de planten van 2 maanden oud. De kleintjes moeten nog even wachten.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Eerste dosis chilifocus gegeven. Heb me beperkt tot 2.5 ml op 1 liter gietwater. Ben benieuwd

Volgende wat ik ga proberen is het noekepoekesap - ook van chilipeper.nl forum dus.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...