Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verzorging komkommer en Augurken


bad-karma

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar voor t eerst komkommers en augurken gehad, maar heb nooit goed begrepen hoe je die dingen moet verzorgen. Ik heb al tig keer gelezen over ''toppen en nijpen" , naar youtube filmpjes gezocht, maar weet t nog steeds niet hoe je die planten fatsoenlijk verzorgd.

 

Ik heb afgelopen jaar , chinese slangen gehad, lemon komkommers en hokus augurken, alles in 11 liter potten (18 liter is beter geweest,want ze zuipen!) , en alles deed t even goed in de buitenlucht. Alleen de komkommers waren wat misvormd,

 

Alleen heb ik alles maar gewoon verticaal langs een bamboe stok laten groeien en woekeren, die zijstengels dus ook laten groeien, maar moet ik die niet wegknippen?! En waarom precies, en hoe doe ik dat?

Ik ben van plan om dit jaar alleen snackkomkommers en profi f1 augurken weg te zetten. Heeft iemand wat tips hoe ik ze optimaal onderhoud??

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, wij doen net als Diana van de mooie moestuin:

 

Ook voor de kasteelt bestaat er een heel systeem van snoeien (snoeien op het tweede blad, dan weer op een tweede zijscheut, etc.). Ik geef het heel eerlijk toe: sinds onze eerste kas met komkommers (ergens in 1992 of zo ongeveer) doen we daar niet aan. Als je een komkommer snoeit kost het je veel tijd en uitvinden wat een zijscheut etc. is want een komkommerplant groeit heel snel. Onze ervaring is dat als je een komkommerplant niet snoeit volgens het boekje, je altijd nog 50-75 komkommers per jaar kunt plukken, dat is voor ons meer dan genoeg

 

Snoeien we dan niet? Jawel hoor: eens per 2 weken halen we scheuten weg die buiten het gemaakte rek willen gaan groeien.

 

maar hier staat een prima handleiding: linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Lemon komkommer woekerde net zo erg als de plant op de foto van robo. De opbrengst was ook erg goed. Ik adviseer wel als je deze planten in potten gaat zetten pak dan de beste potgrond(die veel vocht vasthoud, DCM b.v.) en een 15/18 liter pot, want ik had 11 liter en plantenhal huismerk grond (a 90 cent per zak) moest echt de hele dag gieten op warme dagen. .Ik denk dat daardoor de meeste gurken en komkommers bij mij zo misvormd zijn door dat kurkdroog -en dan weer zeiknat staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, alleen omdat de vrucht dan misschien klein is, wil dat absoluut niet zeggen dat de plant waaraan hij groeit ook klein blijft! Ik maakte jaren geleden ook die fout met een ieniemienie tomatensoortje... man man man wat een plant werd dat! Maar wel leuke kleine tomaatjes

 

Ik laat mijn snack komkommers hier in de tuin altijd langs een zogenaamde tomatenspiraal groeien. Werkt hier prima en heb verder geen last van overwoekering.

Dit zijn ze, zijn bij elk tuincentra wel te koop voor iets van € 2 (ik heb overigens de maat 1.80m)

http://www.vitis-in-situ.be/shop/228-759-large/steun-tomaten-spiraal.jpg

 

(en ik snoei nooit iets weg van de plant )

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...