Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appel mini tree, welke bevelen jullie aan?


Caatjeh

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik denk dat de volle grond beter is. dan een grote emmer of bloembak.

Want in een emmer kan de appel minder wortels aanmaken dan dat ze in de grond staan. Zelf heb ik ook een klein appelboompje.

De naam zou ik even na moeten kijken. Groetjes Jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zeker in een pot, maar dan moet je een speciale boom hebben (genoemd ballerinaboom, patiofruit of minitree). Minitree's hebben bijna geen zijtakken en nemen heel weinig ruimte. Ik heb zelf een appel, peer en kers van minitree.nl, maar ik kreeg eerste jaar geen fruit (dat is vrij normaal), en kan dus weinig zeggen over het smaak. Maar op de website hebben ze ook beschrijvingen (en zelfbestuivend is beste, als niemand anders in je buurt appelbomen heeft).

Tweede advies: kijk ook naar fruitbomen.net. Het website heeft heel veel informatie en ze hebben veel patiobomen in de aanbod. Je kunt ook zomaar langs de kwekerij/winkel gaan, want de jongens daar kunnen zeer goed advies geven over welke ras het zoetste is (ook via telefoon! en je ze zetten je bestelling voor je klaar als je komt).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende rassen ballerina bomen te verkrijgen. Bomen met rode vruchten zijn zoet. Die met groene vruchten zuur (vergl. Granny Smith). Het ras 'Red lane' heeft rood blad, mooie roze bloesem en kleinere paarse appels. Deze smaken zuur. Een ballerina boom word uiteindelijk 2 meter hoog en 50 cm breed maar is kleiner te houden. Dit gaat wel ten koste van productie.

De appels aan ballerina bomen zijn gemiddeld 1/3 a 2/3 kleiner dan reguliere appels

 

In de volle grond gaan ballerina bomen +/- 20 jaar mee. In een pot komt er na een aantal jaar vaak de klad in als gevolg van nat/droog fluctuaties van het grondmedium.

 

IMG204883451423950272.JPG

Groen ras, eind mei

 

IMG204920891423950273.JPG

'Red lane', eind mei

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net weer opnieuw begonnen met een moestuin en heb 3 rassen appelbomen in zuilvorm gepland waarvan er nu 1 al staat. Uitgekozen op smaak en ziekte resistentie. De Red Sensation, de Green Sensation en de MackIntosh. Op www.fruitbomen.net staan er meer onder patiobomen. De bomen die ik heb zijn verkrijgbaar bij de beter gesorteerde kweker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een miniatuur ras blauwe bes is veel beter in pot te houden dan een zuil appel ( ! ) Zet de blauwe bes in turf en geef geregeld vloeibare mest voor bloeiende kamerplanten. Dit heeft een hoog kaliumgehalte (bloemen en vruchten) en is goedkoop (Action)

 

Ik heb de rassen

 

Vaccinium c. ‘Hobbit’

Vaccinium c. ‘North sky’

 

'Hobbit' heb ik reeds 5 jaar. Het struikje is niet hoger dan 15 cm en geeft jaarlijks een handje blauwe bessen. De bessen worden rijp over een lang seizoen; mei - september. Leuk om vrienden/kennissen blauwe bessen te laten proeven als de prof. rassen als geoogst zijn.

 

Ja,.. zuilappels en minatuur blauwe bessen, het blijft curiosa. Verwacht geen grote oogsten of supermarkt kwaliteit fruit. Een regulier ras benadert dat beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...