Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slechte grond


Sjoerd Gehrels

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ten eerste wil ik zeggen dat ik een absolute beginner ben op het gebied van moestuinen, dus schrik niet. Een gedeelte van mijn tuin wil ik als moestuin gaan gebruiken, alleen de grond die er nu ligt schat ik erg slecht in. De structuur is heel slecht en er zullen waarschijnlijk ook weinig voedingstoffen inzitten. De grond bestaat namelijk uit tuinaarde waar de laatste jaren helemaal niks is aan gedaan. Op dit moment heb ik een plannetje in mijn hoofd hoe ik van deze slechte grond vruchtbare grond zou willen maken. Als eerste wil ik er compost aan toevoegen (van POKON heb je ze met 50% tuinturf en 50% GFT) waarna ik het een maandje laat staan. Daarna wil ik een bodemonderzoek doen waaraan ik kan zien hoeveel mestkorrels (ook van POKON) ik dan een paar weken van te voren kan toevoegen ( hangt natuurlijk van de gewassen af wat ik ga verbouwen). Ik zou graag willen weten of dit nou een goede manier van aanpak is. Als dat zo is zou ik nog graag willen weten hoeveel en hoe diep ik de compost moet mengen met de tuinaarde per m2. Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi welkom

 

eea hangt wel van je grondsoort af denk ik, tuinaarde en ...?

 

als je tuinaarde nu een flinke diepte heeft zou ik er nu lucht en compost in brengen twee spa diep, zeg 50 cm minimaal

goed grondonderzoek is prima, kun je naderhand tekorten aanvullen en/of kalken met liefst organische mestsoorten

koemestkorrels is altijd goed, langzaam werkend en niet veel kans op verbranding

 

daarna kijk je per gewas/plant wat er extra gedaan moet worden, wat meer mest of wat meer kalk of...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo RobO,

 

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat er een laag zand onder ligt en daar weer onder hele dichte kleigrond. Nu ben ik van plan om alles eruit te scheppen en een eigen grond samen te stellen en erin te gooien. Je kan ook standaard moestuin grond kopen, maar dat wordt aardig duur als je er veel van nodig hebt. Is een mix van bemeste tuinaarde en compost goed? En in wat voor een verhouding dan? Daarna wil ik een bodemonderzoek doen om te kijken hoeveel mestkorrels en/of kalk ik moet toevoegen. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

ik zou je tuinaarde eraf halen en daarna het zand door de klei spitten, is eff een werkje maar krijg je een betere waterdoorlatendheid, daarna je grond mengen met compost en wat koemestkorrel net zoals robo ook voorstelde.Als je veel compost nodig hebt kun het het ook met een aanhager halen, prijzen rond de 12-15 euro per ton.

Bemeste tuinaarde heeft heel vaak helemaal geen structuur omdat de grond vaak gezeefd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...