Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie weet wat dit zijn?


Missmass

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Wie kan me vertellen wat voor soort bonen dit zijn? Ik kocht ze vorige zomer in Duitsland op een markt omdat ik ze mooi vond, maar heb geen idee wat de soort is. Ik dacht eerst aan kievietsbonen, maar die zien er volgens mij toch net iets anders uit?

Deze zijn paars met zwart gevlekt en sommigen zijn spierwit:

 

10968107840905602618415395679390n71661423775210.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

100% zeker dat ze pronkbonen zijn. De witte zijn jonge pronkbonen. Vers zijn ze eigenlijk neonroze (echt!) met donkerpaarse/zwarte vlekken. Hoe ouder, hou bruiner ze worden. En jonge, kleinere, bonen worden van roze tot wit

Pronkbonen zijn bonen tussen snijbonen en gewone bonen. Ze hebben super mooie roodoranje bloemen dat je maandenlang kunt zien. Ze worden hoog (180cm+), dus je heeft zeker stokjes nodig. Volgens sommige websites kun je ze eten als snijbonen. Ik heb het geprobeerd en ik vond ze niet lekker, want ze hebben een soort harde stuk in het midden. Daarom ga ik volgende seizoen gewone snijbonen daarnaast kweken.

Maar dat is niet om te zeggen dat pronkbonen niet lekker zijn. Als je wacht tot dat de groene vruchten bruin worden (eind van het seizoen) en de bonen zelf uit de vruchten plukt dan die zijn wel heerlijk. Ik heb een soort pan-schotel gemaakt met pronkbonen+gehakt+ui en het was ongelooflijk lekker. Daarom ga ik ze volgende seizoen nog steeds telen. Voor 1 panschotel voor 4p had ik 8-9 plantjes (en van die, hetzelfde, planten kon ik ook 2 keren proberen eten als snijboon)

CIMG323782921423829578.JPG

DSCN106019711423829517.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel!

 

Dus jij gebruikt ze als droogbonen en bereid ze ook zo. Ik ben zelf stapelgek op snijbonen, en heb die al eerder hier gehad. Die komen dus zeker terug. Ik twijfel nog even of ik deze pronkbonen ernaast zal zetten of toch sperziebonen...

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar de MTFD komt kan ik je wat plantjes bij geven, als je wil. Ik heb een hele zak van pronkbonen uit de MTFD zadentafel van vorige jaar. En ze komen binnenkort ook weer naar Lidl (die uit zadenenvelop zijn meestal ook uit Lidl).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

smaken verschillen uiteraard, maar ik ben een echte all round fan van pronkers

Heel jong plukken en als sperzieboontjes eten, ietsje langer door laten groeien en dan als snijbonen (dus door de molen) en vanaf het moment dat ze opzwellen laten hangen tot ze bruin verkleuren en gaan rammelen: dan zijn de binnenboontjes rijp. Een prachtige variatie aan kleuren tussen paars en zwart. Ik droog ze thuis na, 24 uur in de vriezer tegen de bonenkever en dan kun je ze lang bewaren. Ik vind ze lekkerder dan bruine bonen, gewoon meer boon Succes ermee!

O ja tip bij het zaaien: ik week de zaai-bonen (die niet in de vriezer zijn geweest!) eerst 24 uur. Dan kweek ik ze achter glas op totdat ze twee echte blaadjes hebben. Daarna pas in de volle grond, 4 of 5 plantjes per stok. Als ik ze direct in de volle grond leg worden ze opgevreten zodra ze ontkiemen. De planten kunnen wel tegen kou, maar ze groeien het beste met wat hogere temperaturen. Dus nog heel even wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar de MTFD komt kan ik je wat plantjes bij geven, als je wil. Ik heb een hele zak van pronkbonen uit de MTFD zadentafel van vorige jaar. En ze komen binnenkort ook weer naar Lidl (die uit zadenenvelop zijn meestal ook uit Lidl).

 

Ok, bedankt voor de tip! We hebben n Lidl in het dorp hier:) voor de mtfd moet ik nog even mijn rooster afwachten, ik hou het in mijn gedachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb geen pronkbonen bij de Lidl gezien. Toch nog eens goed kijken. Mijn zaai-pronkbonen van vorig jaar zijn weggerot bij mijn eerste poging en ik had ze allemaal gelegd. Beetje te vochtig laten worden, dom!! Veel te lekker om niet weer te laten groeien, echt een openbaring!

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...