Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Glas in de aarde


Natasja

Aanbevolen berichten

Ik heb net een voorsteltopic gemaakt en nu gelijk al een vraag.

 

Tijdens het omspitten en onkruid wieden van onze tuin kwamen we heel veel stukken glas tegen. Bij navraag bleek de vorige tuinder dit gedaan te hebben tegen de mollen.

Hij heeft bierflesjes stukgeslagen en de stukken en splinters in de aarde gedaan. Dus telkens als ik mijn schepje in de aarde zet om iets te planten haal ik er glasscherven uit. Buiten dat ik dit erruugg vervelend vind (netjes uitgedrukt) vind ik het ook griezelig. Want ik heb bv gisteren uitjes geplant, die zitten natuurlijk onder de grond. Hoe zit dat met het glas, kom ik dat straks tegen in mijn spaghetti saus?

 

Weet iemand of je deze glas splinters straks in de aardappelen, worteltjes, uitjes e.d. vind? Dus alles wat onder de grond groeit?

 

Heeft iemand dit wel eens gehoord, of zijn er misschien forummers die dit ook doen?

 

Ben heel benieuwd.......

Groetjes van Natasja uit Almere-Buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik me er niet heel veel zorgen over maken.

 

Het is niet de normale groeiwijze van een aardappel, biet of wortel om rondom een stukje glas of steen of iets dergelijks de knol of bol te vormen. Als je kijkt hoe zich een knol vormt, dan is dat altijd vanuit de wortel of stam van de plant. Zit er een obstakel in de weg, dan groeit het er langs of houdt de steen of het glas o.i.d. de groei op die plek tegen.

 

Je bodem bestaat sowieso uit harde stukken. Grond = gesteente....heel klein: zoals bij klei, ietsje grover zoals zand en in Frankrijk of de Ardennen, waar er afgebrokkelde rotsen e.d. doorheen zitten, lijkt de bodem zelfs soms op stenen met wat grond ertussen. Die stenen komen dus niet binnenin de gewassen die er groeien. Van je aardappels of wortelen of andere groenten was je de grond die er aan de buitenkant blijft zitten ook af voordat je ze op eet. Met glas (eigenlijk ook een soort gesteente) is dat eigenlijk niet anders.

 

Het enige waar je dus bang en voorzichtig mee moet zijn, is als je in de grond werkt met je handen, dat je je niet verwondt aan een stuk glas. Op den duur zullen stukjes glas in de bodem wel bot worden. In mijn tuin kom ik ook af en toe wel een stukje glas of servies tegen....zit daar niet zo mee.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de toplaag is goed harken, ontzettend langdradig werkje vrees ik, om zo glas in de handen te beperken. Maar zoiets (glasscherven planten) zouden ze op een complex moeten verbieden

 

voor de groenten niet echt een probleem, wel voor de tuinier. Maar in je eten komt dat normaal niet terecht hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie antwoorden, ik ben een stuk gerustgesteld.

Als ik het verhaal over de steentjes en aarde en zand lees, inderdaad, dat vind je ook niet terug in je groenten. Ik ga in elk geval niet zonder handschoenen te werk. We hebben op onze 120m2 al een flinke emmer glas er uit gehaald. Ik denk dat hij zo'n 2 kratjes bierflesjes er door heen had gedaan

Groetjes van Natasja uit Almere-Buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een markant verhaal dat bij mij nogmaals erg bekent in de oren klinkt, ik zou vooral uitkijken voor de eventuele wonden die je er aan over kan houden,men ja ik heb ervaring. Probeer de grond te observeren en eens wat tijd vrijmaken om te kijken of je misschien wat glas kan vinden en desnoods kijken tijdens het bewerken en onmiddellijk dat glas verwijderen. Toch begrijp ik niet waarom iemand glas in de grond douwt om mollen uit de tuin te weren. Persoonlijk vind ik dat je van mollen in de moestuin weinig problemen hoeft te verwachten, en nu spreek ik voor mezelf.

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...