AshaiRey Geplaatst: 1 juli 2015 Geplaatst: 1 juli 2015 Nou de laatste mijlpaal is gehaald, rijpe cherry tomaatjes. Ik ga verder met genieten van dit succesvolle tomtato seizoen en nu nog afwachten wat de totaal opbrengst wordt. Ik hou het bij. Quote Groetjes,Bram
Frans Geplaatst: 2 juli 2015 Auteur Geplaatst: 2 juli 2015 @BeeIk zie dat ik je nog een antwoord schuldig ben . Het is inderdaad een schuine ent. Ook bij mij zijn de eerste tomaatjes rijp. Er zijn nu 7 (bloem)trossen gevormd en de achtste zit er aan te komen. Dat zijn er voor een tomtato wat veel denk ik , zelfs voor in een kas , dus heb ik na het nemen van de foto de kop van de plant boven de zesde tros toch maar verwijderd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 19 juli 2015 Auteur Geplaatst: 19 juli 2015 Voor de laatste keer mijn tomtato in volle glorie want komende week wordt hij 'gesloopt'. Er zijn enkele redenen voor het nu al opruimen waaronder een , weliswaar nog lichte , aantasting van bladvlekkenziekte terwijl de gewone tomaten in de kas daar nog geen last van hebben. Verder staan tegenover de tomtato , in potten , een aantal pepers en puntpaprika's die dringend uit elkaar gezet moeten worden. De vrij gekomen plaats van de tomtato is daar prima voor geschikt. Mijn tomtato wordt dus binnen enkele dagen geruimd en ik ga proberen hem zo voorzichtig mogelijk uit zijn mand te halen om via foto's ook het ondergrondse resultaat te kunnen laten zien. Foto's volgen dus nog. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Raquette Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Spannend Frans! De tomaatjes zien er in elk geval al fantastisch uit! Welk ras heb jij ook weer als bovenstam gebruikt? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Frans Geplaatst: 22 juli 2015 Auteur Geplaatst: 22 juli 2015 De bovenstam is een derde generatie tomaat afkomstig uit zaad van een honingtomaat©. Hij mag geen honingtomaat© genoemd worden omdat naam en tomaat beschermd zijn maar genetisch gezien is het sowieso al geen honingtomaat© meer omdat de voorouder een hybride F1 is. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 22 juli 2015 Auteur Geplaatst: 22 juli 2015 Gisteren (inmiddels alweer eergisteren zie ik) heb ik mijn tomtato geruimd. Met hulp van een buurman werd de plant vanuit de kas verplaatst naar een open stuk in mijn tuin. Het uit de mand halen bleek niet zo makkelijk te gaan omdat ik als plantenstok een staaf betonijzer door de bodem van de kunststof mand had geslagen . Een stanleymes bracht uitkomst . Het betonijzer had toch nog een voordeel . In de grond geprikt bleef de plant netjes overeind staan bij het voorzichtig bloot leggen van de aardappels. Op een gegeven moment heb ik de aardappeluitlopers weggeknipt . Dit om de aanhangende grond makkelijker te kunnen verwijderen en ook om betere foto's te kunnen maken. Daar ligt hij dan . Een tomtato waarvan alle aardappels nog keurig aan de plant vast zitten. De geoogste aardappels.Met 856 gram beduidend minder dan de opbrengst van de tomtato's van vorig jaar maar deze plant heeft dan ook niet zo lang kunnen groeien. Langer laten staan had de opbrengst , alleen al door het dikker worden van de al aanwezige aardappels , nog wel kunnen verdubbelen denk ik. Aan bruikbare tomaatjes is er wat meer opbrengst namelijk 1203 gram. Ook hier geldt : langer laten staan had nog meer bruikbare tomaten opgeleverd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Raquette Geplaatst: 23 juli 2015 Geplaatst: 23 juli 2015 Ziet er fantastisch uit! En, ben je zelf tevreden? Als in, los van de curiositeit, vind je het de moeite waard? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Bee Geplaatst: 23 juli 2015 Geplaatst: 23 juli 2015 heel mooi toch, hier ben ik zeker nog niet zover, planten staan buiten en de tomaten beginnen nog maar pas te verkleuren... Quote
AshaiRey Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Voor mij is dit tomtato experiment afgelopen.Gisteren de plant gerooid die ik in mijn kasje had gezet. En in het kader van meten is weten heb ik dit jaar alles wat ik geoogst heb gewogen en opgeschreven, dus ook de geplukte tomaatjes.1634 gr Tomaten 635 gr Aardappelen Was een zeer leuk experiment, top! voor mezelf. De plant stond op de verkeerde plek, dit was een ingegraven zak van 20L. Volgende keer een 40L zak gebruiken die liggend geplaatst wordt. De aardappels gaan niet diep en er kan niet aangeaard worden. Quote Groetjes,Bram
henkg Geplaatst: 10 december 2015 Geplaatst: 10 december 2015 Helemaal vergeten om mijn resultaten hier te melden Per plant(je) - zo uit het hoofd, want niet opgeschreven- ongeveer 500 gram rijpe tomaten en 250 gram aardappeltjes, alleen krieltjes. De tomaat was klaar, maar de aardappeltjes nog lang niet. Misschien had ik de planten langer moeten laten staan.De Balkonstar geeft normaal -op eigen wortel- gemiddeld een kilo per plant. Geen geweldig resultaat. Ik ga dit in 2016 niet herhalen. Toch: erg makkelijk te doen, en leuk en leerzaam! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 12 december 2015 Auteur Geplaatst: 12 december 2015 Ik zie dat ik ook nog wat vergeten ben en dat is een antwoord geven op de vraag van Raquette.En, ben je zelf tevreden? Als in, los van de curiositeit, vind je het de moeite waard?Ik ben tevreden in zoverre dat het weer lukte een tomtato te maken al was het deze keer geen uitdaging meer. Vorig jaar was de voldoening een stuk groter omdat het toen begon als een experiment met onvoorspelbare afloop . Ook moest er toen nog het e.e.a. geprobeerd en 'uitgevonden' worden. Dat maakte het nog eens extra leuk. Of ik het los van de curiositeit de moeite waard vind ? Naar mijn mening is zo'n tomtato een onding . Koop je zo'n plant 'kant en klaar' dan worden het wel hele dure tomaten en aardappels die je teelt. Maak je zo'n plant zelf dan kost je dat allereerst een hoop extra werk en aandacht en voor een grotere opbrengst per m2 hoef je het , vergeleken met aparte aardappel- en tomatenplanten , ook niet te doen denk ik. Om dat laatste te bewijzen zou een nieuw experiment nodig zijn maar dat laat ik graag aan iemand anders over . Tomtato's maken is best leuk maar ik denk niet dat ik het ooit nog een keer zal doen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Deborah Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Bij Bakker kun je nu ook de GineTato bestellen, een mix tussen een aardappelplant en aubergine:http://www.bakker-hillegom.nl/product/ginetato-/ Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
klei Geplaatst: 13 maart 2016 Geplaatst: 13 maart 2016 hoe zit het met de aardappelziekte?moet je nog spuiten? Ik vraag mij af of ik het ook wil proberen. Om mogelijk alle bloemetjes van de tomaten weg te halen voor extra voeding aan de plant. Zo een soort van "boom" te kweken voor een zo groot mogelijke aardappel oogst?Of zullen hier geen voordelen in te behalen zijn? Quote
henkg Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Tomaten zijn ook gevoelig voor aardappelziekte, dus enten is geen oplossing hiervoor.Spuiten? Hangt van de omgeving af: ergens (hobby)aardappel- of tomatenteelt in de buurt verhoogt de kans op besmetting. Indien preventieve bescherming nodig: planten drooghouden (afdakje; in kas) is een milieuvriendelijker optie.Alle tomatenbloemen weghalen? Ja, dat kan. Misschien worden de aardappelen dan groter. Maar waarom dan een tomaat op een aardappel enten? Juist zowel tomaten als aardappels is de lol van tomtato. Beter zet je dan gewoon aardappels, liefst een van een ras dat weinig gevoelig is voor aardappelziekte. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
klei Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Een tomatenplant groeit tot wel 2 meter hoog. een aardappel hoogstens 50cm. Lijkt mij dat meer blad meer energie oplevert. en tomaat geeft meer blad dan aardappel Quote
Dirk Dijkstra Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Ik word niet echt vrolijk van mijn tomaten die ik binnen gezaaid heb. Ik ben eind februari begonnen( te vroeg weet ik inmiddels!!) met het binnen zaaien van 2 soorten kersentomaat en 2 soorten vleestomaat. Het ging heel snel moet ik zeggen. Binnen een week had ik zaailingen. Ze staan op een vensterbank op het noorden, dus niet heel erg licht maar ook geen directe zon inval. Het blijven echter dunne sprieten die als maar langer en langer worden. En het duurt nog heel lang voor ze even buiten mogen spelen natuurlijk. Wat te doen.......???????Alles in de kliko gooien en begin april weer zaaien, of maar hopen dat de stammetjes wat dikker worden in plaats van nog langer????Ik heb van enkele zakjes nog wat zaden bewaard dus brand is erger meer het is wel jammer natuurlijk van al het werk.... groet Dirk. Quote
Erny Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Was je van plan met deze tomatenplanten Tomtato's te maken? Want anders past je bericht niet echt in dit topic... Voor het kweken van tomaten zijn heel heel heel heel veel topics te vinden op 't forum. Ook over veel te vroeg gezaaide tomaten veel topics te vinden. Misschien kun je daar goede adviezen vinden? Quote
Dirk Dijkstra Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 oeps...................verkeerde item dus, ik zet het in een ander bericht.....!!!! Quote
Dakmoes Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Kun je de ent-techniek ook gebruiken om nachtschades in volle grond te kweken die anders alleen in de kas gedijen? Immers, aardappelen groeien goed in de volle grond, maar aubergines, chili, paprika en veel tomatensoorten niet. Ik heb net alle tomtato-draadjes gelezen en baal dat het al te laat is voor dit jaar. Volgend jaar ga ik het zeker proberen! Maar omdat ik geen kas heb, vraag ik me af of ik hiermee gelijk een goede onderstam krijg voor warmte-liefhebbers, zoals aubergines, die het nu amper doen. In mijn gedachten zie ik al een prachtige bak met nachtschades voor me… Achteraan klimmen de mooiste tomtato's omhoog, dan een rijtje aubertato's en vooraan struikjes chilitato's… Met tussendoor nog eens een Red Bull Aardappeltje… Praktijk valt altijd tegen, maar dromen mag toch? Iemand enig idee of de Texelers goede onderstammen geven? Die zijn namelijk super-resistent, volgens mij durft geen pathogeen daar zijn tanden in te zetten. Quote Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
loes Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 tomaten, pepers(chili) en paprika doen het prima in de buitenlucht. oke de opbrengst is iets minder dan in een kas omdat het teelseizoen wat korter is maar het gaat prima. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.