Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Doperwten en kapucijners gezaaid, hoe nu verder?


Richard74

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb in de koude kas doperwten en kapucijners voorgezaaid. Het kiemen is goed gegaan, ik heb nu drie vragen.

 

1. Moet je de plantjes zodra ze gekiemd zijn en boven zijn gekomen regelmatig water geven tot ze naar buiten gaan?

2. Ik heb een aantal hekken staan, en wil daar de doperwten en kapucijners langs gaan zetten. Het zijn in beide gevallen hoge soorten dus dat hebben ze ook nodig. Ik ben nu alleen in verwarring over de afstanden tussen de planten. Ik wil ze aan beide kanten van het hekwerk zetten, dus links en rechts van het hek een rij. Dan zit er 10-15cm tussen, is dat ok?

3. De afstand in een rij tussen de plantjes, kan dat 10 cm zijn?

 

De vragen komen doordat wat er op het pakje staat over afstanden niet overeen komt met de fotos die ik zie op het internet. En het is natuurlijk de eerste keer dat ik ze zaai

 

Alvast bedankt voor de response. En ja, ik heb gezocht op het forum maar geen antwoorden gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwten en kapucijners kan je wel dichter op mekaar planten, op een 3 à 5 cm al. Ik zaai de mijne voor in WC-rolletjes en die gaan zo met rolletje en al de grond in. Bij mij is het dus de plantafstand van het rolletje.

Erwten moeten niet te veel water hebben, regelmatig is controleren of de grond nog lichtvochtig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2. Ik heb een aantal hekken staan, en wil daar de doperwten en kapucijners langs gaan zetten. Het zijn in beide gevallen hoge soorten dus dat hebben ze ook nodig. Ik ben nu alleen in verwarring over de afstanden tussen de planten. Ik wil ze aan beide kanten van het hekwerk zetten, dus links en rechts van het hek een rij. Dan zit er 10-15cm tussen, is dat ok?

 

Wat versta je onder hekwerk meer dan een draad met hokjes of om de zoveel afstand een stijl ? Want met draad en 10 a 15cm tussenafstand lijkt me nogal moeilijk als er in midden vruchten komen deze te oogsten en stijlen vraag ik me af of deze voldoende zouden zijn om voldoende steun te bieden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe ook altijd aan 2 kanten van het gaas. Gewoon van dat draadgaas en ik denk zo'n 15-20 cm ertussen. De afstand in de rij is ongeveer 5 cm en ik probeer dan aan de andere kant een beetje te verspringen dus dan is het 2,5 cm ertussen. Geen problemen met oogsten, je ziet de peulen nog gewoon hangen. Soms is het wel een beetje friemelen, maar dat lijkt me met een enkele rij ook. Wel doe ik later nog een paar draden aan de buitenkant om de boel een beetje bij elkaar te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Moet je de plantjes zodra ze gekiemd zijn en boven zijn gekomen regelmatig water geven tot ze naar buiten gaan?

 

Gewoon licht vochtig houden. Verplanten van erwten (kapucijners zijn ook een soort erwten) gaat moeilijk, vanwege dat ze snel lange en kwetsbare wortels maken. Daarom moet je ze heel voorzichtig hanteren en niet langer wachten dan tot de plantjes een 3 cm. hoog zijn. Daarom is voorzaaien in diepe wc-rolletjes of een gootje dat je in zijn geheel in een vore kunt schuiven veel veiliger.

 

2. Ik heb een aantal hekken staan, en wil daar de doperwten en kapucijners langs gaan zetten. Het zijn in beide gevallen hoge soorten dus dat hebben ze ook nodig. Ik ben nu alleen in verwarring over de afstanden tussen de planten. Ik wil ze aan beide kanten van het hekwerk zetten, dus links en rechts van het hek een rij. Dan zit er 10-15cm tussen, is dat ok?

3. De afstand in een rij tussen de plantjes, kan dat 10 cm zijn?

 

Voor planten van 2 meter is een hekwerk van 1,50 zeker genoeg. Het gaat om steun voor de planten en je kunt de ranken er in leiden. Normale plantafstand is 8 a 10 cm. per erwt, zeker bij hoge soorten. Als je aan 2 kanten planten zet, zou ik wat meer tusen ruimte nemen, bijv. 15 cm. omdat het zo eigenlijk een brede rij wordt. (Zou zelf maar aan een kant planten, planten kunnen vrij breed worden). Zorg voor voldoende loopruimte aan beide kanten van de draad of het hek! Draad of hek kun je vastzetten met een aantal bamboestokken die je er doorheen steekt. Gaas is flexibeler en dus handiger.

 

De beste productie krijg je niet door zoveel mogelijk zaden te leggen, maar door te zorgen dat voldoende planten lekker kunnen doorgroeien en ruimte daarvoor hebben. Bovendien zorgt "blijven plukken" van de aanvankelijk jonge erwten (klein maar fijn) voor doorgaande bloei. Maar op een gegeven moment (in juli) zijn de planten op en stoppen ze met bloeien, dan kun je de peulen van dan laten hangen om dikker en evt. droger te oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...