koolrabi Geplaatst: 7 maart 2015 Share Geplaatst: 7 maart 2015 Ik verbouw veel gewassen in tonnen. Nu is mijn vraag hoe je wisselteelt het beste toepast bij tonnen. Vorig jaar ben ik begonnen, dus toen speelde die vraag niet. Ik heb wat ik verbouw in de wisselteelt-volgorde gezet die ik vond bij Diana's mooie moestuin. bladgewassen: sla, snijbiet, rucola, spinazievruchtgewassen: paprika, peper, tomaat, auberginewortelgewassen: wortel, biet, ui, knoflookpeulgewassen: peultjes en stambonen, tuinbonen verder nog kruiden, aardbeien, ananaskers en zonnebloemen. Als ik de ton klaar maak voor een volgend gewas haal ik de wortels eruit en vul de tonnen altijd aan met een laag nieuwe aarde en een schep compost. Liefst houd ik bovengenoemde volgorde aan. Maar dat lukt niet altijd. Je hebt het probleem dat je niet van alles evenveel verbouwt. En je hebt niet altijd de juiste ton met aarde staan, om de volgorde aan te houden. Je hebt ook aarde over uit verschillende tonnen, want het formaat is niet hetzelfde. Die voeg ik soms weer bij elkaar. De vragen die ik heb zijn: 1. is het erg als je de grond wat mengt in het licht van de wisselteelt gezien? 2. zijn er gewassen die je beslist niet na elkaar in dezelfde grond moet verbouwen? 3. klopt het dat het er bij sla, snijbiet en rucola niet zo toe doet?4. hoe zit dat met kruiden en zonnebloemen? Maakt dat wat uit?5. kan het ook zijn dat als je van alles wat door elkaar mengt het er niet echt meer toe doet? Ik hoop dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. Het puzzelt me nog een beetje nu ik de voorbereidingen voor het seizoen weer start. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Johmir Geplaatst: 8 maart 2015 Share Geplaatst: 8 maart 2015 Volgens mij geldt voor de tonnen hetzelfde principe als voor de volle grond. En wat betreft de bladgewassen die je noemt (sla, rucola etc), daarvan heb ik ook gelezen dat die niet zo kieskeurig zijn qua wisselteelt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 9 maart 2015 Share Geplaatst: 9 maart 2015 Een puntje van aandacht. Rucola is een koolgewas waarbij je dus wel even moet opletten ivm knolvoet Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koolrabi Geplaatst: 9 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 9 maart 2015 (aangepast) @ Johmir en Loes: dank voor jullie reactie. Ja rucola valt wat buiten de groep bladgewassen omdat het een kruisbloemige is. Maar bij Diana's mooie moestuin is rucola ondanks dat, bij de groep bladgewassen ingedeeld. Zo kwam ik erop. Hieronder de link die was ik nog vergeten te plaatsen:http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/vruchtwisseling/ Ik weet dus niet of het veel uitmaakt in welke groep je rucola plaatst. Maar het is natuurlijk niet zo moeilijk ook een groep koolgewassen toe te voegen. Ik verbouw heel weinig koolsoorten (af en toe radijs en een paar koolrabi planten). Met rucola erbij wordt het toch nog de moeite waard met die groep. Omdat ook deze volgorde wordt aanbevolen: kool, blad, vrucht, wortel, aardappel, peul zou de sla dus moeten volgen op de rucola. 9 maart 2015 aangepast door Gast Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 9 maart 2015 Share Geplaatst: 9 maart 2015 rucola bij de bladgewassen is ook niet zo gek. maar de vraag "3. klopt het dat het er bij sla, snijbiet en rucola niet zo toe doet?" klopt voor de rucola dus niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koolrabi Geplaatst: 9 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 9 maart 2015 OK, nu begrijp ik je. Je moet wat preciezer zijn als het om rucola gaat. Dus geen koolrabi na de rucola in de ton zetten. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 9 maart 2015 Share Geplaatst: 9 maart 2015 precies Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.