Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen over wisselteelt bij tuinieren in tonnen

Aanbevolen berichten

Ik verbouw veel gewassen in tonnen. Nu is mijn vraag hoe je wisselteelt het beste toepast bij tonnen. Vorig jaar ben ik begonnen, dus toen speelde die vraag niet. Ik heb wat ik verbouw in de wisselteelt-volgorde gezet die ik vond bij Diana's mooie moestuin.

bladgewassen: sla, snijbiet, rucola, spinazie

vruchtgewassen: paprika, peper, tomaat, aubergine

wortelgewassen: wortel, biet, ui, knoflook

peulgewassen: peultjes en stambonen, tuinbonen

verder nog kruiden, aardbeien, ananaskers en zonnebloemen.

Als ik de ton klaar maak voor een volgend gewas haal ik de wortels eruit en vul de tonnen altijd aan met een laag nieuwe aarde en een schep compost. Liefst houd ik bovengenoemde volgorde aan. Maar dat lukt niet altijd. Je hebt het probleem dat je niet van alles evenveel verbouwt. En je hebt niet altijd de juiste ton met aarde staan, om de volgorde aan te houden. Je hebt ook aarde over uit verschillende tonnen, want het formaat is niet hetzelfde. Die voeg ik soms weer bij elkaar.

De vragen die ik heb zijn:

1. is het erg als je de grond wat mengt in het licht van de wisselteelt gezien?

2. zijn er gewassen die je beslist niet na elkaar in dezelfde grond moet verbouwen?

3. klopt het dat het er bij sla, snijbiet en rucola niet zo toe doet?

4. hoe zit dat met kruiden en zonnebloemen? Maakt dat wat uit?

5. kan het ook zijn dat als je van alles wat door elkaar mengt het er niet echt meer toe doet?

Ik hoop dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. Het puzzelt me nog een beetje nu ik de voorbereidingen voor het seizoen weer start.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Johmir en Loes: dank voor jullie reactie.

Ja rucola valt wat buiten de groep bladgewassen omdat het een kruisbloemige is. Maar bij Diana's mooie moestuin is rucola ondanks dat, bij de groep bladgewassen ingedeeld. Zo kwam ik erop.

Hieronder de link die was ik nog vergeten te plaatsen:

http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/vruchtwisseling/

Ik weet dus niet of het veel uitmaakt in welke groep je rucola plaatst. Maar het is natuurlijk niet zo moeilijk ook een groep koolgewassen toe te voegen. Ik verbouw heel weinig koolsoorten (af en toe radijs en een paar koolrabi planten). Met rucola erbij wordt het toch nog de moeite waard met die groep.

Omdat ook deze volgorde wordt aanbevolen: kool, blad, vrucht, wortel, aardappel, peul zou de sla dus moeten volgen op de rucola.

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...