Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de winterbloemkolen onkruidvrij gemaakt.

Wat een planten de achterblijvers van Dalton & Amadeus zijn mooi bijgegroeid, maar de Festus is toch het mooist van allemaal.

Hoop dat ze nog niet te groot zijn, wat een joekels van planten.

Als ik me niet vergis had ik ze ruim geplant op rijen van 80 cm en 60 cm van elkaar, en ik kan er bijna niet meer door zonder bladeren te knakken.

Geplaatst:

bij mij precies hetzelfde 1 is al even groot als mn spruitkool hopelijk maakt ie nog net geen bloemkool voor het begint te vriezen. of moet dat juist? ze moesten toch in het voorjaar bloemkolen maken?

Geplaatst:

Als je de echte winterbloemkool gezet hebt Rommert dan zie je tot in het vroege voorjaar nog geen spoor van het ontwikkelen van de eigenlijke kool. Maar als hij dan uiteindelijk begint te groeien dan gaat het ook behoorlijk snel.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

he waarom staat dat vanu altijd beter ik heb eentje die ook zover is de rest in nog een klein beetje kleiner en ik heb nog een ander veldje die zijn nog niet eens de helft zo groot maar ik denk wel dat ze de winter doorkomen als het maar geen strenge met veel sneeuw word.

Geplaatst:

Rommert, ik weet niet wat normaal is van grote, je ziet het niet meteen op de foto maar ze staan iets van 1 meter hoog, op een totaal van iets meer dan 50 planten 3 achterblijvertjes van 70 cm hoog.

Vindt het ook wel forse planten, maar omdat het mijn eerste keer is, weet ik niet of dit normaal is.

Geplaatst:

Geen idee of het uitmaakt, maar mijne zijn nog piepklein hierbij vergeleken hooguit 10 cm,

ik heb ze net vorige week in vollegrond geplant wat wel het verschil in grote verklaard.

Heb net me kolen gezaaid voor weeuwencultuur.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Denk dat de bloemkool in potten die staan te wachten in de tunnelserre eerder als weeuwencultuur gebruikt gaan worden.

Ook mijn eerste keer iets de winter doorhalen.

Niemand doet dit bij ons op de tuinen, enkel prei en rode kool staat nog her en der bij de anderen.

Maar niemand die winterbloemkool of weeuwencultuur van welke kolen ook heeft.

Serretjes staan leeg of zijn afgebroken.

Ik lijk wel een uitzondering

Geplaatst:

Juist lekker en leuk om in de winter door te gaan, weeuwen cultuur was bij mij afgelopen jaar succes

eindelijk een keer kort planten en dikke kolen, was er blij mee en trots op

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

ik was diep teleurgesteld over de zomerbloemkool er stond wel op internet dat het een van de moeilijkste bloemkool teelten is ben ik weer zo koppig om het te proberen heeft niets opgeleverd.

Geplaatst:
Super Borsalino, hoe die er uit ziet, die van mij zit vol met gaten van groene rupsen en nog steeds vind ik ze. zit er al een kooltje in? jeanne

bij mij zitten er ook heelveel gaten in maar daar trek ik me niets van aan.

Geplaatst: (aangepast)
ik was diep teleurgesteld over de zomerbloemkool er stond wel op internet dat het een van de moeilijkste bloemkool teelten is ben ik weer zo koppig om het te proberen heeft niets opgeleverd.

Wel dat was ook de raad die ik kreeg de eerste keer, lukte bij niemand.

Ik koppig, een Antwerpenaar he, die denken dat ze echt alles beter weten en kunnen

En voila 10/10 oogst, nu zet iedereen zomerbloemkool met wisselend succes.

Sommigen luisteren niet naar goede raad.

De zomerbloemkool zet ik waar het meeste schaduw heb in de zomer, ze krijgen zeer veel water met af en toe wat compost-thee, tegen de koolvorming begint dagelijks thee.

Heb getest met en zonder, was groot verschil in plant en kool.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Toch een beetje raar, bij de een groeit het als kool, bij de andere heel kleine plantjes, Mijn man zegt altijd dat ik de diep door denk, maar bij mij zit er altijd weer een vraag achter, waarom,bij de een zus en bij de ander zo???? Ais ik mijn geringe oogst zie, het niet groeien, maar dan de foto's op het forum zie, van weldaad, ja wat doe ik verkeerd? oké het is mijn eerste jaar dus moet nog zoveel leren. dus volgend jaar hoop ik het beter te doen, het is toch een passie waar je niet zo snel vanaf komt haha, blijf het leuk en boeiend vinden, fijn weekend allemaal Jeanne

Geplaatst:

Och je had mijn eerste jaar moeten zien, ik zakte van schaamte in de grond wat mijn aardbeien betreft.

En nu na het derde jaar was dat een superoogst.

Ik heb ook aleens iets dat mislukt of niet goed is hoor, en dan dien je daar de oorzaak van te zoeken en gewoonlijk vind je die wel hoor.

bv

Slecht zaad

Verkeerde raskeuze

Verkeerd plant of zaaitijdstip.

Licht of donkerkiemers verkeerd behandeld.

Te Koud

Te warm

Te droog

Te nat

Verkeerde standplaats

Ziektes

Insecten

Bodem niet in orde

Te weinig meststof

Teveel meststof

Verkeerde samenstelling meststof

N of P of K tekort

Te zure grond

Te kalische grond

enz.........

Geplaatst:
Wat is compost thee???

Thee gemaakt van compost.

In zo een zak voor de fijne was wat zeer goede gerijpte 1 kilo compost doen, gebruik je meer compost of minder water dan dien je de thee te verdunnen.

Deze zak hang je in een vat met 50 liter water en belucht je met een aquarium pomp.

4 soeplepels bruine suiker erbij en na 24 uur heb je thee, direct gebruiken niet laten staan zonder beluchting, best de volgende dag opgebruiken.

Ik heb een EC meter en kan de concentratie perfect meten dat het spul niet te straf is!

Kolen en tomaten kunnen wat verdragen, aardbeien daarentegen weer net niet.

Gebruiken op eigen risico

• 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...