Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterbloemkool


Borsalino

Aanbevolen berichten

Op het forum "Seizoen 2011 Frans" teelt van winterbloemkool beschreven zien, dit wil ik ook eens proberen.

 

Wil de oogst wat kunnen spreiden dus volgende rassen van Vlaamszaadhuis in gedachten.

Amadeus, Dalton en Sidor.

 

Hoeveel % is er oogstbaar van de winterbloemkolen?

Kwestie van te weten hoeveel er te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig najaar 4 bloemkool planten staan, die voorspoedig uitgroeide tot mooi planten. Helaas hebben ze de winter niet overleeft, niet de vorst maar de wilde konijnen hebben een mooie oogst verpest. Op basis van de grote en sterkte van de planten tot voor de eerste sneeuwval durf ik wel te stellen dat alle 4 de planten een bloemkool hadden gevormd als ze niet waren aangevreten waren door de konijnen. Het ras wat ik vorig najaar gezaaid heb is het al vaker genoemde bloemkoolras Dalton F1.

 

Misschien kan Frans je vragen wat specifieker beantwoorden (zijn ervaring met Dalton F1).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Maakt niet uit waneer je ze verspeend, waneer je zin hebt doe ik het en plantjes beetje hanteerbaar zijn ervoor,

ik heb de winterbloemkool Dalton F1 ook gezaaid vande week samen met een paarse winter bloemkool (naam even kwijt).

Ik zaai gewoon zakjes op zoveel zit er niet in en dan zie ik verder wel als het teveel is.

Jorieke heb je de winterbloemkool al gezaaid ???

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je meer bloemkoolzaad dan ik vooral dalton F1 was best duur al weet ik niet meer hoe duur,

voor erg weinig zaad ik zou zeggen 20 zaadjes maarja das genoeg ook hoor.

maar net wat je zegt uitdelen is toch ook leuk.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

quote van frans zijnt topic:

De Dalton F1 (met andere winterbloemkool zal het ongeveer hetzelfde zijn) zaai je in de tweede helft van juni. Uitplanten in de volle grond wanneer de planten een geschikte grootte hebben. Je moet wel geduld hebben want tussen zaaien en oogst zit dus maar liefst 10 maanden. Ik zaai ze altijd in kweekbakjes.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee winterbloemkool wordt mijn eerste x

Vorig jaar had ik weeuwencultuur met kolen de winter door houden en dat was 100 % dus heb goede hoop met dit soort speciale rassen.

Anders schrijf je Frans toch even pm, Jorg heb ik erook over gehoord maar of dit of vorigjaar zijn eerste winterbloemkool jaar is weet ik niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer moeten ze verspeend worden, het is mijn eerste keer

Ik laat ze in hun kweekbakje (de kweekbakjes van de Action) staan tot ze ongeveer 15 tot 20 cm groot zijn . Het zijn dan al behoorlijke planten dus. Op die manier hebben ze de beste kans als ze in de vollegrond gezet worden. Ik 'zaai' ze daarom ook niet maar ik leg ieder zaadje op zijn plaats . Dit jaar heb ik twee rassen , Dalton F1 en Amadeus . Van ieder ras tien stuks en ieder ras in hun eigen bakje. Met tien stuks per bak hebben ze ruimte genoeg om tot mooie planten uit te kunnen groeien. Ik heb ze op 19 juni gezaaid en ze staan nu keurig boven de grond. Voor ze uitgezet worden zal nog wel een paar weken duren.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans, ze zijn ondertussen al verspeend in 8 cm potjes.

 

Ze waren ook wel op afstand gezaaid in een zaaibakje, maar dit is maar 5 cm diep.

 

Ik ken de kweekbakjes van de Action niet, heb ze er nog nooit gezien.

Zijn die groot en diep?

En is er een plexikap over en laat je die dan erop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Borsalino

 

Dat verspenen in potjes heb ik vorig jaar ook nog een keer gedaan maar omdat ik niet veel planten nodig heb bevalt het in een keer laten doorgroeien tot het uitplanten me toch beter. Ik heb zo'n bakje even gemeten , formaat is 38 x 24 x 6 cm . De diepte lijkt weinig maar omdat er maar weinig plantjes staan , maximaal 10 , hebben ze nagenoeg geen last van hun 'buren' en is dat genoeg om toch een mooie wortelkluit te vormen. Na de zaadjes in met een beetje zand vermengde potgrond gelegd te hebben gaat de plexikap er op tot ze boven de grond staan. Die kap is er eigenlijk alleen maar voor dat de grond mooi vochtig blijft zodat ze snel kunnen kiemen.

 

De geschatte hoogte van 15 tot 20 cm bij uitplanten is toch wat teveel merkte ik bij het meten van het bakje. Dat zal ongeveer 12 tot 15 cm zijn. Tegen vogelvraat , diverse vliegen en koolwitjes bescherm ik ze na het uitplanten eerst nog een tijdje m.b.v. een strook gebogen kippegaas waarover insectengaas .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans, wanneer plant jij ze uit?

Had ergens opgevangen dit omstreeks 15 augustus te doen.

Gewoon wanneer ze wat grootte en stevigheid betreft er aan toe zijn om de vollegrond in te gaan. De datum is onbelangrijk of je moet aanhanger van de maankalender zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Gisteren de winterbloemkool uitgeplant.

3 rijen van 17 planten, dit omdat ik 3 soorten heb en om te zien dat er verschil is in overlevingskans strenge winter en opbrengst en lengte oogsttijd.

 

Nu hopelijk geen zachte winter dat ze alle 51 te oogsten zullen zijn.

 

Want neem nu oogstbaar op 2 maand, dat is bijna elke dag bloemkoollllllllllllllllllllllllllllllllll

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...