Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Strook verstopte schaduw toch nuttig maken?


FlyingVorstin

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb het ook al gevraagd in m'n voorsteltopic, maar daar wordt niet op geantwoord, dus ik stel de vraag hier even apart. (Als dit topic verkeerd geplaatst is, moet je 't maar zeggen!)

 

In onze tuin hebben we een strook schaduw waar een houten hek voor staat. Niet iets wat wij zelf gedaan zouden hebben, maar hey, het is een huurhuis. Kan ik dat lapje grond toch nog nuttig maken?

 

20150306_125820.jpg20150306_125828.jpg

 

Er mag iets eetbaar staan, als er effectief groenten zijn die zo goed als constante schaduw verdragen. Maar het is ook onhandig om er dan overal aan te kunnen.

 

Dan dacht ik aan wilde bloemen, want ik wil wel graag zo'n lapje voor de bijtjes en vlinders. Maar zijn er zo'n bloemen die zoveel schaduw verdragen?

Mijn volgende gedachte: ik plant er één of andere bodembedekker, maagdenpalm of zo. Maar dan heb ik er ook niks aan, want die zie ik dan niet! En zo'n plantjes zijn ook niet zo goedkoop, dat vind ik dan ook weer spijtig.

 

Mijn laatste oplossing: ik plant er een hoop brandnetels. Goed voor vlindertjes die hun eitjes daar willen leggen. Dan zou ik het strookje wel afspannen met een stukje draad zodat de hond er niet doorheen loopt.

 

Maar misschien hebben jullie wel een leukere oplossing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die databank! What the...

Daar moet ik nog wel een beetje meer leren werken, want geef "schaduw" en "winterhard" in en dan krijg je 6 pagina's met resultaten. Met Latijnse namen... Zonder foto's... Euhm...

 

Oh, en paddenstoelen en champignons zijn zo'n beetje de enige dingen die ik echt niet lekker vind. Daar had ik inderdaad ook aan gedacht. Bedankt, Dries! Maar wat moet ik er dan mee doen, he.

 

Ik kan de schutting niet weghalen omdat het een huurhuis is. Misschien na overleg. Dat kan ik eens bekijken. Maar ze zijn hier behoorlijk streng en kweenie, zo veel zin om dat ding af te breken heb ik nu ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je hier iets aan:

 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/114880-kruiden-in-de-schaduw-13-eetbare-schaduwplanten.html

 

schaduw-groenten-t511.html

 

https://irisgardenecology.wordpress.com/2014/01/23/eetbare-planten-voor-de-schaduw/

 

Moet zeggen dat ik het zelf ook niet zo zou zien zitten om die schutting weg te halen, al snap ik ook niet goed waarom er zowel een heg als een schutting staat en het is jammer dat het zo ook wel een heel stuk tuin scheelt.

Wel een mooi uitzicht trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval blijft alleen de oplossing over die Dennis aandraagt. Onder zo'n haag zal niks bruikbaars willen groeien , al zou dat strookje in de zon liggen . Die liguster zit al lang met zijn wortels tot onder de plavuizen en je wilt hem toch ook gemakkelijk kunnen blijven snoeien neem ik aan ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oost-indische kers. Als je het in de strook dicht tegen de schutting zet, zal het zelf de schutting wel opklimmen en de grond ook bedekken. Aangezien er hogerop wel zon komt, zal hij nog bloeien ook. Is ook eetbaar en lekker, hebt er wel vlug genoeg van.

 

niet eetbaar:

Siertabak: halfschaduw eerder maar wordt 1m hoog. Verspreid ook een aangename geur.

Enkele soorten clematis die beter tegen de schaduw kunnen, moeten ook wel op de schutting kunnen groeien en bloeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, plantenbakken eraan hangen!

 

Ik had er helemaal nog niet bij stilgestaan dat ik er inderdaad moet kunnen tussen lopen om die haag te snoeien, dus dat stukje moet gewoon vrij blijven. Okido! Dan lijken plantenbakken mij de beste oplossing om toch iets nuttig van die schutting te maken.

 

Bedankt om mee te denken, iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

enkele soorten voor halfschaduw/ schaduw zijn : Ajuga reptans

Chrysagonum virginianum

Cyclamen repandum

Duchesnea indica

Epimedium pinnatum

Geranium macrorrhizum

Gymnocarpium dryopteris

Lamiastrum galeobdolon

Meehania urticifolia

Tiarella cordifolia

Vinca major / Vinca minor

 

Dit is maar een kleine lijst er zijn nog meer soorten geschikt voor halfschaduw/schaduw.

Er kunnen enkele verouderde namen tussen staan, Sorry hiervoor.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vervolg bodembedekkers.

 

Goedemorgen,

 

andere bodembedekkers zijn : Blechnum penna - marina

Cardamine trifolia

Euphorbia amygdaloides var. robbiae

Saxifraga hirsuta

Saxifraga rotundifolia

Saxifraga spathularis

Symphytum ibericum

Tiarella wherryi

Waldsteinia ternata

Adiantum pelatum

Aegopodium podagraria ' Variegatum '

Anemone nemerosa ' Alba Plena '

Anemone nemerosa ' Robinsoniana '

Arisarum proboscideum

Convallaria majalis

Cyclamen hederifolium

Galium odoratum

Maianthemum bifolium

Trachystemon orientalis

 

Hoop dat je genoeg informatie/inspiratie hebt om dit stukje te beplanten.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bedankt iedereen voor de nuttige tips!

(Sorry dat ik dit topic terug omhoog gooi.)

 

Het is te veel werk hier in de tuin om echt alle details in orde te maken, dus heb ik beslist om het voorlopig een strook onkruid te laten zijn. Ach! Op zich is het wel goed om een beetje onkruid in de tuin hebben staan. (Houd ik mezelf dan voor... )

 

Vandaag mijn nieuwe grasmachine aangekregen met de post en meteen het gras afgedaan, want wauw, dat was nodig! En nu ben ik blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...