Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt?

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig seizoen voor het eerst een moestuinbak gehad, gemaakt op de oude tuintafel. Wilde nu de bak omdraaien ivm wisselteelt, zodat de andere kant aan de schutting (klimrek) zou staan, maar dat was mega te zwaar natuurlijk. Dus heb ik mijn bak uitgeschept in zakken, en bij het terugscheppen direct compost toegevoegd. Eigenlijk heb ik dus gewoon alles omgeschept . Mijnvraag is nu deze: kan ik dit straffeloos doen, met het oog op de noodzaak van wisselteelt? In feite gooi ik alle aarde door elkaar, en zit er een beetje van alles op elke plek. Weet iemand dit?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze vraag is bij mij ook nog open. Ik weet echt het niet. Er zitten vast bezwaren aan grond van verschillende teelten door elkaar gebruiken. Maar je kunt ook denken het vult elkaar mooi aan zo.

Zie hier mijn bericht

vragen-over-wisselteelt-bij-tuinieren-in-tonnen-t16603.html

Ik heb inderdaad ook mijn makkelijke moestuintafel omgeschept. Gewoon omdat de peulen weer op dezelfde plek langs de muur moeten. En wat in de andere bakken zat, verschillende gewassen, daar komen de peulen dan weer in, na wat nieuwe aarde en compost toegevoegd te hebben.

Maar ik heb ook een aantal kleine restjes, van alles wat zeg maar. Die gebruik ik bijvoorbeeld bij bloemen, kruiden of sla. Ik denk dan dat dat minder precies komt dan bij wortelgewassen of peulgroenten. Maar of dat klopt? En of dat goed werkt? Ik voeg altijd wel een aantal scheppen nieuwe grond en compost toe. Zo hoop ik dat er genoeg voeding in de grond zit voor de vervolgteelt.

Het is mijn tweede jaar, dus ik zal het ervaren. Maar wie weet is er iemand die er meer van weet. Ik hoop het maar.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan prima. Het werkt niet zo dat je tuin (of SQFG bak) in 1 jaar uitgeput is. In een paar jaar misschien, maar zeker niet in 1 jaar. En als je compost (+mest) toevoegt dan dat verbetert het grond en het wordt nog beter. Anders zou niks meer in wilde natuur groeien (je heeft niet in elke plek poepende koeien, compost of herfstbladeren, maar de bomen en planten groeien nog steeds). Meeste groente kan ook in gebruikte grond prima groeien. In principe wordt de grond "nieuw" als je er compost+mest toevoegt (en natuurlijk wat vloeibaar mest erbij in de zomer). In SQFG moet je het grond wel elke paar jaar vervangen, maar volgens mij gaat het over 4-5 jaar (weet ook niet zeker, want ik werk niet met speciale MM grond in mijn bakken)

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...