Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel vakjes van elke groente?


Aanbevolen berichten

Hoi,

Afgelopen weekend heb ik eindelijk 2 moestuinbakken gekregen. Ik ben een absolute beginnen maar inmiddels heb ik al wel gevonden hoeveel er van elke plant in een vakje kan maar dan blijft mijn vraag:

Hoeveel vakjes zet je bijvoorbeeld van spinazie of snijbiet of worteltjes, doperwtjes enzovoort.

Ik ben maar alleen maar ik denk niet dat een vakje voldoende is om 200 gram groente te krijgen?

Zijn 9 spinazieplanten genoeg om een keer spinazie te eten? 4 snijbietplanten? Hoeveel gram zijn 16 ronde worteltjes?

Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vakken zijn 30x30 cm, ik heb geen ervaring met spinazie, het hangt ervan af denk ik welke soort spinazie je kiest. Turkse spinazie worden grote plantjes, met stevig grof blad en daar heb je dan minder van nodig dan van de gewone fijnbladige.

Snijbiet heb je aan 4 planten denk ik wel genoeg om regelmatig van te kunnen eten, als je alleen de buitenste bladeren oogst groeit de plant steeds door en kun je er het hele seioen van oogsten, bij een zachte winter zelfs tot in het voorjaar.

Ik vond 1 vak parijse worteltjes precies genoeg voor 1 persoon, volgens mij was het wat meer dan 200 gram, maar ze waren zo lekker dat ze vlot naar binnen gingen

Doperwtjes durf ik ook niet te zeggen, ik teel m'n peulvruchten in wasmanden en dit soort dingen pluk ik vaak een handje van dit en een handje van dat voor door een roerbakschotel, pilav of soep e.d.

Nog een tip: Raapsteeltjes, erg lekker voor een stamppotje en 1 vak is precies genoeg voor 1 persoon als je ze ongeveer 20cm hoog laat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je voor spinazie een paar vakken nodig hebt als je het niet rauw eet.

 

Snijbiet gaat goed denk ik in 1 vak, als je het als sla gebruikt, anders heb je denk ik wel 2 vakken nodig. Snijbiet groeit ook steeds weer aan. Dus je hebt er lang wat aan, wel tot in november. Die met het gekleurde blad is ook mooi om te zien.

 

Worteltjes, ja vast wel een maaltje, misschien twee maaltjes. Hangt ook van de grootte van de wortels af en van jouw eetlust.

In een bakje kun je niet alle wortels kwijt, zeker niet als ze te groot worden. Die gaan bij mij in de volle grond. De Parijse worteltjes gaan in het bakje.

 

Doperwtjes, ja ik zou in jouw geval 4 vakjes doen met elk 8 plantjes, 4 aan elke kant van een stukje gaas om te klimmen als dat kan. Ik heb geen ervaring met doperwtjes, wel met sugarsnaps en peultjes. Ik heb straks sugarsnaps tegen de muur en dan ook 6-8 per vakje van 30 cm. 8 vakjes voor 2 personen. Het leuke is dat hoe meer je plukt hoe meer er weer aan groeien.

 

Pluksla is overigens altijd dankbaar om te zaaien ook omdat het steeds opnieuw aangroeit. Bovendien niet moeilijk.

 

Veel plezier ermee. Gaat vast goed. Je ziet al gauw of de opbrengst genoeg is. Bij ons is het aantal bakjes en tonnetjes wegens succes wel snel uitgebreid .

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties.

Snijbiet eet ik altijd gekookt dus dan maar 2 vakken doen? Het is mijn lievelingsgroente

Ik was van plan om snijsla, rucola en veldsla te zetten en die te mengen. Volgens mij is van alle 3 een vak dan toch voldoende?

Spinazie lust ik eventueel ook rauw dus dat is even uitproberen dan.

Doperwten 8 planten. Zijn die eruit voordat de bonen erin moeten?

Wat een gepuzzel. Volgens mij heb ik jaren nodig om het te leren.

Knoflookteentjes moet je daar het velletje afhalen voor je ze in de grond stopt?

Raapsteeltjes heb ik liggen. Hoeveel in een vakje en hoeveel vakjes?

Wat kan ik nog meer in die vakjes doen? 32 lijken me zo vol, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn die eruit voordat de bonen erin moeten?

Wat een gepuzzel. Volgens mij heb ik jaren nodig om het te leren...

 

Hier nog een link van Jelles moestuin. Daar vind je veel informatie. Hij heeft ook een paar boeken geschreven die je even op weg kunnen helpen.

 

http://www.makkelijkemoestuin.nl/

 

Hier op het forum en ook op mijn site vind je nog aanvullende informatie. Maar het blijft toch vooral de ervaring die je op moet doen om te weten hoe je de ruimte die je hebt in je bakken het best naar je eigen wensen gebruikt. Dus het eerste jaar blijft het wat experimenteren misschien. Maar het levert altijd wat op. Vooral ook plezier als het wat lukt met de oogst.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...