Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Automatisch beregenen/irrigatie

Recommended Posts

Hoi,

Zit al een tijdje hier op het forum mee te lezen, en heb al veel ervan opgestoken.

Sinds vorig jaar ook begonnen met moestuinieren, en dit jaar het uitgebreid.

Op mijn uitbouw van de woonkamer had ik nog een ruimte van zo'n 10 vierkante meter vrij , die de hele dag in de zon ligt.

Zonde dus om deze ruimte niet te gebruiken, dus is dit jaar mijn patatfabriek geworden.

Heb er 10 potten van zo'n 40 liter staan met 4 verschillende soorten aardappels ( ben van plan hier nog een verslagje van te maken)

Aangezien er geen deur naar de ruimte toe is, is het lastig om water te geven, dus heb ik een startset van gardena micro drop systeem gekocht zodat ik automatisch water kan geven.

Had in een ander topic gelezen dat iemand via automatisch beregen dit ook met zijn aardappels had gedaan, maar kan dat berichtje niet meer vinden.

Nu vraag ik mijn af wat ik een beetje als gemiddeld aan kan houden aan aantal liters per dag/week.

Weet dat dit met vele factoren heeft te maken, vooral de weersinvloeden en grote van plant, maar zal vast niet de eerste zijn die automatisch wil beregen ( van aardappels )

Hoop dat iemand advies kan geven.

Moeilijk om te zeggen want ik kan het niet meten en het was eigenlijk hele zomer lang een spelletje. Ik was constant aan die knopjes aan het draaien om beste resultaat te krijgen. We deden 30min sóchtens en sávonds denk ik, maar ik had 4 verschillende kranen (een naar kas, een naar aardbeien + bak nr 3, een naar bakken 1. en 2., een naar kruiden loganberries en bomen). De laatste kraan had ik op maximum open, want het was een lange leiding (drukte in het einde bij de kruiden was laag en ze krijgen maar een beetje water) en de bomen kunnen best veel water en de 3 andere ... ja ik veranderde het wekelijks. als het regende gingen ze dicht (behalve de kas), als het heel droog was, helemaal open enz enz.

Ik ben nog steeds aan het leren, maar volgens mij verandert het aantal liters constant. Dat is wat moestuinieren is...hier kan je geen regels hebben. Je kijkt maar uit het raam, wat het temperatuur is en doet je vinger in de bodem om te zien of het droog is of niet en dan gaan de kranen open...of blijven dicht want er is een regenbui in de opkomst

De duurdere systemen hebben een sensor voor luchtvochtigheid, dat heb ik helaas niet. Als ik niet op OFF knopje druk gaan ze automatisch druppelen op een bepaalde tijdstip. ook heb ik verschillende druppelsystemen in de tuin. aardappels, op de dak, hebben een Ebay systeem en aardbeien hebben gardena. Kas heeft een soort zwarte slang uit hornbach (budget druppelsysteem)

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Bedankt voor je antwoord,

Denk inderdaad dat het ook een beetje spellen wordt.

Je kan inderdaad een vochtigheidsmeter aansluiten, maar die is nog duurder dan het hele systeem wat ik nu heb, dus moet ik maar mijn vinger als vochtigheidsmeter nemen.

Had wel op welkoop (http://www.welkoop.nl/tuin/plant-en-zorg/smullen-uit-eigen-tuin/aardappelen-en-ander-pootgoed) gelezen dat ze daar uitgaan van 1 gietbeurt in de 2 weken, en dan zo'n 15 liter per vierkante meter, zal dit ongeveer kloppen?

Er wordt gezegd dat het ook beter is om minder vaak water te geven, maar dan in een keer veel, dan elke dag een beetje.

Hierdoor zullen de wortels opzoek gaan naar water waardoor je een sterker wortelgestel krijgt.