Ga naar inhoud

Wat zouden julie doen? Nieuw stadsmoestuinproject.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zouden jullie inspringen bij een stadsmoestuinproject van maar twee (!) jaar? Ik las onderstaand artikel op Facebook. In eerste instantie vond ik het al vreemd dat het opgezet is met alleen vrijwilligers, maar wel met het commerciële belang om aan de horeca te verkopen.

http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/piushaven-krijgt-immense-moestuin-van-de-stad-1.4795693#.VPm_hFbQa85.facebook

Dat is valse concurrentie tov ondernemers die zelf moeten knokken voor hun geld.

Maar het meest vreemde is echter: ze mogen er twee jaar blijven, het is nieuwe bestemming, de grond is nog niet 'ingeleefd' als tuinbouwgrond (geen bodemopbouw dus), ze spreken al direct van verkoop van producten.

Ik krijg hier zo'n gevoel van: moestuin is HOT! Altijd goed voor een subsidie of mediaaandacht. Maar welke serieuze tuinder gaat voor 2 jaar een project aan met zoveel glamour en ambitie? Zie ik iets over het hoofd? Speciaal ingevogen moestuingrond met humuslaag nog in tact, gaan ze op potgrond telen? Hoe weten ze zo zeker dat ze afzet gaan hebben? Horeca bestelt niet op voorhand. Eerst zien, dan pas kopen is het over het algemeen, zeker bij een nieuwe leverancier. Ik heb ooit in die handel gezeten trouwens, niks zo onbetrouwbaar als de horeca als het om inkopen gaat.

Nou ja, mijn interesse tijdens het lezen sloeg om in wat irritatie. Voelt als een showproject, Dat geld kan je beter investeren in een gewoon schooltuin- of volkstuincomplex, géén glamour and glitter, maar wel echt. Gewoon jammer eigenlijk.

Geplaatst:

De organisatie 'Het Werkt' die erachter zit, lijkt mij vooral op zoek naar een projectje om mensen aan het werk te zetten.

Beetje zoals hierin Utrecht, de tuin bij Amelisweerd, waar meen ik mensen met burn-out of psychiatrische klachten aan het werk zijn. Dus niet zozeer zomaar vrijwilligers maar reintegratie en dagbesteding. Denk dat ze dat ook in dit project willen gaan doen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Aan de ene kant lijkt het mij zeker een leuk initiatief. Zo een stadsmoestuin heeft in mijn ogen heel veel voordelen. Ik heb zelf een paar maanden bij een dorpstuin van vergelijkbaar formaat vrijwilligerswerk gedaan en die tijd is heel belangrijk voor mij geweest. Dat project was echter op een hele andere manier opgezet en is over vele jaren gegroeid. In het artikel lijkt het heel erg van "bovenaf" opgezet, waardoor ik me afvraag of er wel genoeg draagvlak is. Zo staat er "Het is de bedoeling dat iedereen er de handen uit de mouwen komt steken. Van hoog tot laag opgeleid, jong en oud, autochtoon of allochtoon." -- maar hebben ze die mensen al of verwachten ze dat die zomaar verschijnen? En "We kunnen het terrein voor twee jaar gebruiken, daarna hopen we ons onmisbaar te hebben gemaakt voor de stad, zodat we elders aan de slag kunnen." -- Voor mijn gevoel is het vooral gebaseerd op de hoop dat het uit kan, omdat moestuinieren op het moment nou eenmaal hip is.

Geplaatst:

Klinkt inderdaad een beetje raar. Hier in de omgeving zijn ook dergelijke tuinen opgezet waar je als vrijwilliger mag meehelpen, of als dagbestedingsproject. Dat wordt ook wel verkocht, maar als je meehelpt mag je toch zeker ook zelf nog wat oogsten. Zomaar helpen om mee te kweken voor commerciele doeleinden zou ik zelf niet gratis doen.

Geplaatst:

"Daarnaast wordt er geteeld voor de vrijwilligers zelf. "

Ik denk dat ze dus zelf ook wel wat krijgen en misschien een stuk betaald worden met de opbrengst van de verkoop?

Ik ken projecten waar ex-drugverslaafden en psychiatrische patiënten weer een werkritme krijgen door als vrijwilliger mee te draaien in zo'n project. Minder druk dan wanneer ze een vaste baan zouden hebben maar toch een eerste stap naar meer zelfstandigheid en organisatie. Vrijwilligers kunnen hier ook een kleine vergoeding krijgen voor wat ze doen. Is dat in Nederland ook zo?

Geplaatst:

Scherpe opmerkingen Jasmin! Inderdaad vreemd als je het zo bekijkt. Zoals de bodem.. dan blijkt maar weer dat het 'hot' is, maar dat de kennis nog te wensen overlaat. En dat van vervalste concurrentie, dat klinkt ook vreemd inderdaad. Leuk als sommige mensen hierdoor een dagbesteding hebben, maar moet dat ten kostte gaan van anderen? In dit geval dus wel blijkbaar Dan kunnen het inderdaad beter aan voedselbanken doneren of iets dergelijks. Of het gewoon echt 100% commercieel maken.. Maar ok, er zullen niet heel veel ondernemers zijn die dat aandurven

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...