Itoero Geplaatst: 13 maart 2015 Geplaatst: 13 maart 2015 De tijm buiten op het terras in een stenen bak was nogal uitgelopen, ze waren niet echt onderhouden.De twee planten zijn nu heel fel gesnoeid.Er zijn alleen nog van die houte takjes te zien.Gaan daar nieuwe bossige plantjes uit opgroeien?Moet ik misschien meer van het houtig spul wegknippen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
AshaiRey Geplaatst: 13 maart 2015 Geplaatst: 13 maart 2015 Om de paar jaar snoei ik de tijm hier tot zo'n 8 cm boven de grond en dan loopt hij weer heel mooi uit.Hetzelfde doe ik hier ook met de lavendelhaag. De plant knap er heel erg van op. Quote Groetjes,Bram
Itoero Geplaatst: 13 maart 2015 Auteur Geplaatst: 13 maart 2015 Ah, dat is aangenaam om te horen Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
bio-fee Geplaatst: 13 maart 2015 Geplaatst: 13 maart 2015 Oh kun je hem zó ver terugsnoeien?Ik vroeg me al af, of het houtige deel dan weer zou bijgroeien. Als je een conifeer tot in het bruine deel snoeit, dan loopt-ie niet meer uit. Bij lavendel is dat toch ook zo? Quote
Waaslander Geplaatst: 13 maart 2015 Geplaatst: 13 maart 2015 Oh kun je hem zó ver terugsnoeien?Ik vroeg me al af, of het houtige deel dan weer zou bijgroeien. Als je een conifeer tot in het bruine deel snoeit, dan loopt-ie niet meer uit. Bij lavendel is dat toch ook zo? Lavendel ooit eens bij mijn ouders gesnoeid met de kettingzaag ja was erg verouderd en mijn moeder wou deze tot enkele cm tot boven de grond af .Dus deze een 5cm boven de grond afgezaagd . Zijn allen terug geschoten . Quote
Itoero Geplaatst: 14 maart 2015 Auteur Geplaatst: 14 maart 2015 Kan je dat met rozmarijn ook doen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
RobO Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 "men" zegt van niet, alleen in het niet-houtige deel doe eens wild: knip een deel van je struik toch tot op het hout en kijk wat er gebeurt.......en vertel het ons Quote
Itoero Geplaatst: 15 maart 2015 Auteur Geplaatst: 15 maart 2015 Ik heb het houtige deel van de rozemarijn voor een groot stuk weggeknipt en ik heb de tijm nog een beetje bijgesnoeid. Benieuwd hoe dat gaat groeien.Die tijm vormt dan nieuwe scheutjes vanuit de wortel? Tussen de oude takjes door?1Ik zal zeker laten weten hoe het verloopt Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
AshaiRey Geplaatst: 15 maart 2015 Geplaatst: 15 maart 2015 Nieuwe scheutjes vanuit de ortel en nieuwe takjes vanuit de stukjes die er nog staan. Quote Groetjes,Bram
Freya Geplaatst: 21 maart 2015 Geplaatst: 21 maart 2015 Ik ga de lavendel eens proberen tot het hout weg te snoeien, toen ik hier kwam wonen stonden er diverse planten waar de prik wel vanaf was zeg maar.. ben benieuwd en zal het doorgeven wanneer ze goed uitlopen. Bij de tijm twijfelde ik ook en ik heb precies wat robo zei, de helft tot in het houterige gedeelte weggesnoeid en de helft niet. Quote
Waaslander Geplaatst: 21 maart 2015 Geplaatst: 21 maart 2015 Ik vraag me enkel af of jullie niet wat te vroeg zijn in het jaar ? Door zo sterk te snoeien zet je de planten aan tot nieuwe scheuten te vormen en deze zijn volgens mij vorstgevoelig . Wat ik schreef van de lavendel zo drastisch te snoeien was juli . Sorry dat mijn reactie wat laat is . Quote
AshaiRey Geplaatst: 22 maart 2015 Geplaatst: 22 maart 2015 Als ik de tijm en lavendel zo kort snoei dan is dat net voor de winter en de vorst in valt. Quote Groetjes,Bram
geertlaurent Geplaatst: 24 maart 2015 Geplaatst: 24 maart 2015 Ik knip ze meestal zo ver terug dat er nog een 'vuisthoogte' overblijft. Mijn schoonvader had mijn tijm 2 jaar terug ook zo sterk terug geknipt (zie openingspost) omdat ze in bloei stonden en volgens hem moet je ze dan tot op het hout snoeien . Bijen niet blij, ik niet blij, en de plantjes waren morsdood Dit jaar had ie hetzelfde gedaan maar dan niet in de bloeiperiode en jawel ze zijn mooi herrezen zonder daar echt last van te hebben. Zal dus toch ook wat met het seizoen te maken hebben. Quote
bio-fee Geplaatst: 24 maart 2015 Geplaatst: 24 maart 2015 Hmmm ik lees overal dat je lavendel niet tot op het hout moet terugsnoeien, omdat het dan niet meer teruggroeit...? Quote
HuubvG Geplaatst: 24 maart 2015 Geplaatst: 24 maart 2015 En ik dat je pas ná de bloei moet snoeien. Quote
AshaiRey Geplaatst: 24 maart 2015 Geplaatst: 24 maart 2015 Eind november bloei volgens mij de lavendel niet meer. In ieder geval hier niet. Ik doe dit om de paar jaar als de lavendel lelijk uit begint te groeien. Dit is nu de 4e keer dat ik hem heb gekortwiekt. De tijm voor de 3e keer. En inderdaad tot vuisthoogte Quote Groetjes,Bram
Anna3 Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 (aangepast) Goed om te weten! Mijn tijm is ook erg verhout, maar ik begrijp dat ik nog even moet wachten met snoeien? Mijn vader heeft zijn lavendel vorig jaar tot vlak boven de grond teruggesnoeid en er kwam toch weer nieuw leven in! Ik vermoed dat het snoeien vlak voor of vlak na de winter was. 26 maart 2015 aangepast door Gast Quote
Freya Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Ik heb ook wel eens gelezen dat je zand over een verhoutte lavendel plant kan kiepen en hij dan op de uitstekende takken weer uitgroeit. Dit ooit geprobeerd met een plant die ik in een pot had maar met weinig succes. Ik heb vorige week alle oude lavendel planten flink terug gesnoeid, ik zie wel wat het wordt. Als het niks is dan is het ook geen ramp want ze zagen en niet zo florissant meer uit. Heb genoeg nieuwe gezaaid voor de zekerheid : ) Quote
AshaiRey Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Ik heb vorige week alle oude lavendel planten flink terug gesnoeid, ik zie wel wat het wordt. Als het niks is dan is het ook geen ramp want ze zagen en niet zo florissant meer uit. Heb genoeg nieuwe gezaaid voor de zekerheid : ) Kijk, dat is de juiste instelling voor innovatie. Je vind het nu ook niets dus gebruik ze voor een experiment. Soms gaat het niet goed en soms komt er iets heel moois of onverwachts uit. Het geeft weer een lekkere spanning terwijl je wacht op wat gaat komen. Quote Groetjes,Bram
Itoero Geplaatst: 1 mei 2015 Auteur Geplaatst: 1 mei 2015 Ik had al het groene van m'n rozemarijn en tijm weggesnoeid.Ze zijn allebei terug langzaam aan't groeien.Binnen enkele weken is dat terug in orde Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bit Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Even helemaal terug naar de topicstarter met zijn vraag of de gesnoeide tijm nog dieper weggesnoeid moet/ kan worden. Ja. Zowel tijm als lavendel en Rozemarijn zijn struiken. Blaas in gedachten de stuik op tot een manshoog formaat waar je voor staat met je snoeischaar. Wat haal je weg ? Al het dode hout tot waar het nog leeft. Zit er groen aan de basis, dan kan hij daar nog weer uitlopen en zich nieuw bossig vormen. Dit geldt voor zowel de tijm, de lavendel en de rozemarijn. Maar de praktijk is vaak zo, dat er helemaal niets aan jonge groei te zien is, de plant té ver heen is, té oud is. té zeer verhout, waardoor de verjonging zal uitblijven en de plant gewoon afgeschreven kan worden. Het is niet zo, wat AshaiRey ergens zegt, dat de plant vanzelf uit de basis of zelfs uit de wortels weer vanzelf zal uitlopen. Dit is alleen zo, als er daar al nieuwe scheuten te zien zijn. Vaak ik dat niet zo. In een oude lavendelstruik kun je snoeien wat je wil, maar is er geen leven in het hart te zien, kun je de plant net zo goed afschrijven. Dan zijn er nog tal van factoren die van invloed zijn of er kans is dat je mediterrane struik nog weer fris terugkomt. Standplaats, moment van snoeien, grondsoort, weer ( natte periode na de snoei ? ) etc. Lavendels, maar ook tijm, is best lastig fris te houden jaren achtereen. De meeste kans maak je door deze gelijk na ( of in ) de bloei te snoeien ( terugnemen tot waar zich nog nieuwe zijscheuten tonen ). Dat zal meestal in juli/augustus zijn. de tijm in juni. De plant zal nog nieuw fris blad maken wat nog goed kan afharden voor de winter en loopt dan bossiger uit in het voorjaar daarop. Weinig mensen doen dat helaas bij de lavendel. Soms omdat de lavendel dan juist nog zo mooi staat te bloeien en 'er nu toch nog best mooi bij staat' , maar het voorjaar er op is de struik eigenlijk al weer niet meer toonbaar. Heb ik even gezocht naar het topic met wat foto's van bv de lavendel ( geldt ook voor de tijm hoor ).hier : post233949.html#p233949 Wat ook veel helpt om de planten mooi te houden : ze een plek geven waar ze gewoon het meeste licht vangen wat er maar is. Zo zonnig en open mogelijk. Niet te nat vooral. Het zijn mediterrane planten he ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.