Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verkleuring bladeren tomatenplanten


freggel

Aanbevolen berichten

Alweer een tomatenplantvraag:

 

Zoals jullie misschien weten was ik vroeg met het voorzaaien van de tomaten. Het is mijn eerste keer in de moestuin en ik was zo enthousiast dat ik, tegen beter weten in, vroeg ben begonnen met zaaien. Met als resultaat: monsterplanten. Omdat ze veel te groot werden voor binnen en de kans op omknakken steeds groter werd, staat de boel inmiddels al een week in de tuin ingegraven. Het probleem is nu dat ik zie dat er steeds meer planten zijn waarvan de onderste bladeren geel beginnen te kleuren en (volgens mij) afsterven. Ik heb het idee dat zich dit naar boven toe uitbreidt (dus dat er steeds meer bladeren verkleuren). Voor mijn gevoel hebben de planten genoeg water. De grond is weliswaar kurkdroog, maar ze hebben goed water gehad.

 

Waar kan die verkleuring mee te maken hebben en valt er iets aan te doen? En belangrijker: zijn de planten aan het afsterven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ben alweer een beetje gerustgesteld.

 

@zaadjes: natuurlijk heb ik ze niet letterlijk ingegraven, maar in de volle grond gezet.

 

@hansm: ze zijn niet goed afgehard, hebben maar even buiten gestaan i.v.m. plaatsgebrek en gebrek aan tijd om al die planten iedere dag te verplaatsen.

 

De overgang zal dan inderdaad te groot geweest zijn, maar ik had niet gedacht dat de bladeren zouden gaan verkleuren hierdoor. Maar zo te lezen is het dus niet iets om me zorgen over te maken. Gelukkig! Rest de vraag: bladeren weghalen (zoals Jasmin)of laten zitten (zoals Peet)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook meerdere tomatenplanten in de kas staan al sinds half april. Ik had verwacht dat ze nu wel tegen de zon bestand zouden zijn maar het lijkt erop dat de onderste bladeren blijven verbranden. Ze krijgen dan zo'n krul randje en uiteindelijk worden ze dan gelig en lijken verdroogd te zijn.

Een aantal van deze bladeren heb ik al weggehaald, maar ik heb liever natuurlijk dat ze helemaal niet verbranden.

Moet ik misschien al schaduwdoek aanschaffen of moeten ze misschien nog steeds wennen?

24pzdad.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo tezien heb je een glazen kas en ik denk zeker wel dat je dan schaduwdoek nodig hebt, leg maar eens een thermometer neer bij een

plant dan zie je hoe warm het in zonnetje daar is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...