Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf beginnen


0xygen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik zou graag zelf champignons kweken, Maar waar te starten? Ik heb al een aantal keer een kweek set voorbij zien komen in de aanbieding. Maar wat mij opvalt is dat altijd bij staat dat de kweekset maar 3x geoogst kan worden.

 

Nu is mijn vraag als ik zelf door wil kweken hoe kan ik dit het beste aanpakken? Moet ik dan als nog z'n kweekset kopen of moet ik een eigen opstart beginnen.

 

Ps. Nog een kleine vraag omtrent een begrip:

- Wat zijn pluggen?

 

Groeten,

 

0xygen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gelezen, maar deze beste meneer pakt het aardig groots aan. Natuurlijk kan het wel in het klein. Toch zit ik nog met een aantal vragen na het bestuderen van dat topic. Zoals ik het zie is het proces als volgt:

1. Stro koken(ligt aan de schimmel die gebruikt wordt, toch?)

2. stro enten met pluggen.

3. Stro in een zak laten zitten en geduld hebben.

4. Als de schimmel ver genoeg is door gerijpt deze in een emmer stoppen.

 

voor mijn gevoel mis ik nog een aantal stappen.

Graag zou ik daar wat meer informatie over willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt iets anders beste 0xygen

 

1. Stro pasteuriseren ipv koken. Hier zit een temperatuurverschil in. Koken doe je aan 100°C en pasteuriseren doe je tegen een 70°C. Koken dood namelijk ook alle goeie bacteriën en die heb je nodig

2. Klopt, wel wachten tot alles afgekoeld is...

3. Klopt gelijk een bus

4. Neen, laten zitten in de zak waarin je ze hebt geinoculeerd. Als de schimmel rijp is deze laten pinnen op een koelere temperatuur. Deze hangt af van de soort die je wil kweken, dus ff opzoeken in Paul Stamets boek. Daarna terug naar een warmere plek brengen en dan beginnen de paddenstoelen te groeien (bij mij nog niet het geval). De foto's van de emmertjes zijn andere soorten waarvan ik broed aan het maken ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plugen zijn houtdeuvels die met schimmel zijn doorgroeid . Die kan je kopen maar ook zelf maken. Zoals Billie al aan gaf kijk naar Paul Stamets. Er is ook een topic over hoe je zelf de houtdeuvels kan maken

 

Hier kan je je even inlezen : kweek-technieken-t8367.html . Ik geef daar ook aan dat champignons niet een echte beginner is maar het is te doen. Lastiger is het omdat je bijna geen broed kan kopen en dat moet je dus zelf maken.

 

Daar komt dan ook het probleem, je kan ze niet klonen met een stukje steel of hoed. je moet echt een kontje hebben en zie daar maar aan te komen. Mergel champignons verkopen ze nog wel eens heel maar de rest is afgesneden. Dus of in Engeland bestel je graanbroed van mr fothergills zaden of maak je een kloon van een mergel champignon of van uit een kweek uit een gekochte kit(of de kit weer gebruiken om er een grote van te maken).

 

En zoals Billie al aangaf je stro niet koken(je eigen voordeel is dat het dan ook niet zo heel erg stinkt).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...