citroen Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Wat is de veilige hoogte waar de wortelvlieg niet over kan ? Quote
Jan Lokman Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 ehm .. vanaf ie geen adem meer krijgt?! verklaar je nader Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
Wokfish Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Ik dacht ongeveer 80cm. Hierboven zou de wortelvlieg naar het schijnt niet geraken Quote
Bee Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Inderdaad met 80 cm boven de grond ben je veilig ... Quote
geertlaurent Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Ik dacht 60 maar best speel je dan toch maar op safe en ga voor 80 cm. Gek hè dat die niet hoger kan. Stel me dan vragen bij ommuurde tuinen... die hebben er dan geen last van? Quote
Bee Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Tja waarom zouden ze, wortels groeien nu eenmaal in de grond . Mijn verhoogde bakken zijn 60 cm hoog ongeveer en vorig jaar had ik het echter toch zitten voor de eerste keer dus 80 zal veiliger zijn... Quote
geertlaurent Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Een kool groeit ook op de grond en een koolwitje geraakt toch ook behoorlijk hoog Quote
zoniet Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 t is natuurlijk niet zo dat je met een muurtje om je tuin helemaal veilig bent, ze lopen ook veel, en ook rustig over een muurtje, en als het waait zijn ze ook niet te beroerd om even mee te liften.maar bij windstil weer, en een spiegelglad schermpje waar ze van af vallen, komen ze inderdaad niet veel hoger dan 60 cm Quote
gerritr1955 Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Inderdaad met 80 cm boven de grond ben je veilig ... Tenzij er valwinden zijn Quote Hortus est amicus meus.
simonvb Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Volgens mij vertelden ze in het programma "Kew on a plate" ook dat een scherm van 60cm voldoende is. Quote
Dakoina Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Zo'n dun insectengaas dat superlicht is zodat de planten kunnen groeien, lijkt me dus nog altijd een makkelijkere oplossing dan voor "hogere" bescherming te zorgen Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com
Bee Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Het gaat niet zozeer om 'hogere' bescherming maar om hoger zaaien en kweken, bijvoorbeeld wortels in emmers zet je hoger dan 60-80 cm... Of kweken in verhoogde bakken van minstens die hoogte. Als je op de grond kweekt is insectengaas natuurlijk een goed idee. Quote
Frans Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 De wortelvliegen die niet op eigen kracht maar door luchtstroming hoger dan die 60-80 cm worden meegenomen laten zich echt nog wel op jouw worteltjes vallen hoor Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
gerritr1955 Geplaatst: 27 maart 2015 Geplaatst: 27 maart 2015 Frans, idd. En bij ons op het complex zie ik de plantjes (kool, wortel e.d.) afgedekt met dat fijne gaas.Een heel gedoe om het fatsoenlijk op te bouwen. Een heel gedoe als je b.v. water moet gevenof onkruid wieden. Dan moet je de boel weer afdekken en windvast vastzetten. En wie zegtmij dan dat er inmiddels niet ergens een wortelvlieg zich verstopt heeft onder het gaas.Volgens mij werkt het niet afdoende. Quote Hortus est amicus meus.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.