Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen + brainstorm over (moes)tuinindeling!

Renske.90

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben Renske, 24 jaar en dit jaar ga ik voor het eerst een grote moestuin beginnen. Voorheen heb ik een moestuin in potten en bakken gehad, maar nu wil ik in de volle grond gaan tuinieren. Ik moet nog wel even goed nadenken over de indeling van onze tuin. De tuin is 30 meter lang en gemiddeld 7 meter breed. Ik wil een combinatie van een moestuin/siertuin gaan maken. Een beetje zoals de eetbare tuin van Alys Fowler. Maar daarnaast wil ik wel nog gewoon wat gras overhouden en er zitten enkele vaste elementen in als het terras, de schuur en de vijver. De tuin bestaat nu uit twee lange stroken met in het midden een lang pad. Aan beide zijden van dat pad ligt een stuk gras met aan de zijkanten een strook met planten. Dit is nog zo van de vorige bewoners van ons huis, maar ik wil het wel wat anders gaan indelen. Iets speelser, waardoor het niet meer zo op een bowlingbaan lijkt. Iemand nog leuke ideetjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuin bestaat nu uit twee lange stroken met in het midden een lang pad. Aan beide zijden van dat pad ligt een stuk gras met aan de zijkanten een strook met planten. Dit is nog zo van de vorige bewoners van ons huis, maar ik wil het wel wat anders gaan indelen. Iets speelser, waardoor het niet meer zo op een bowlingbaan lijkt. Iemand nog leuke ideetjes?
Ik ken iemand die ook iets dergelijks heeft en dat zeer leuk opgelost heeft. Die zijn 'middenpad' is in een soort van grind aangelegd en perfect op maat voor Petanque (jeu de boules) op te spelen. Zo het hij en een petanque veld en een breed middenpad, is ook in een mooi kleur van steentjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom

tsja als je gaat moestuinieren zijn rechte bedjes van 1,2 m en 30 cm ertussen het meest praktisch, ook ivm vruchtwisseling, maar spannend is zo-een ontwerp niet bepaald

wát je ook doet: het is handig de oppervlakte van je bedjes ongeveer gelijk te houden, de vorm kan je zelf kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuin122661427615524.JPG

Welkom hier!

Ik heb zo'n beetje dezelfde strategie, maar niet zoals Alys zonder gras. Ik ben overigens wel een fan van haar!

Ik heb een vierkante achtertuin (18x18), de 3 buitenranden van ca 1,5 meter zijn borders met hoofzakelijk eetbare zaken erin, maar ook wat minder eetbaar spul (zoals bolgewasjes en maagdenpalm).

1 kant heb ik volgens bovenstaande afbeelding ingedeeld: 6 halfstam leifruitbomen (2x appel, 2x peer, 2x pruim). Precies tussen de leibomen in heb ik aalbessen en kruisbessen gezet (op plaatje staan ze ervoor, in werkelijkheid in dezelfde lijn). Aan beide kanten van de bessenstruiken staan Frambozen. In de strook tussen de rand met aardbeien (bosaardbeien en gewone aardbeien) en de leibomen staat een mengeling van vaste kruiden (lavendel, tijm, bieslook, etc.), viooltjes, bolgewasjes en groenten.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand die ook iets dergelijks heeft en dat zeer leuk opgelost heeft. Die zijn 'middenpad' is in een soort van grind aangelegd en perfect op maat voor Petanque (jeu de boules) op te spelen. Zo het hij en een petanque veld en een breed middenpad, is ook in een mooi kleur van steentjes

Dat ziet er dan zo uit, maar dan zonder tegels/stenen maar met steengruis of hoe dat ook noemt:

Tuinidee-13-3-28491427791423.JPG

Ik vond dat best wel een speels idee om toch een breed pad te hebben en er een leuke bij functie aan te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...