Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peer op appel enten


0xygen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb een jonge Golden Delicious gekocht en heb een takje gekregen van een perenboom(deze:http://www.fruitbomen.net/perenboom/doyenne-du-comice/).

 

Nu is mijn vraag: kan ik dit takje enten op mijn golden delicious boom?

 

 

Takje:IMG20150329104913184081427619146.jpg

Golden delicious:IMG20150329105739152521427619553.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) neen , je kan die peer NIET op golden delicious enten

2) Dat perentakje ben je niets mee , dat is niet meer in rust , je kan het zelfs niet meer enten op een andere peer.

ALs je volgend jaar wil aan de slag gaan met enten , knip dan 1 jarig hout die in rust is , dus rond nieuwjaar best.

 

PS: mooi vertakt appelboompje , maar vergeet hem niet te snoeien. Die dunne twijgen moet je een groot stuk inkorten. Stel je zelf maar eens voor , een appel van een paar 100 gram op het einde van zo een twijg van een halve meter lang en 4 mm dik (ik overdrijf misschien een beetje , maar tis ongeveer zo denk ik). Die breekt dus gewoon af hé.

 

Het is nu belangrijk dat je correcte vormsnoei doet , anders kom je later in de problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goch , tegenstrijdig. Ja daar lijkt het soms wel op hé.

Maar dat komt omdat er niet 1 ideale methode is om te snoeien. Er zijn er veel. Hangt er vooral vanaf wat je wilt bekomen.

 

Ik moet zeggen , uw markeringen zien er in mijn ogen keurig uit. Je zou onderaan iets langere takken moeten hebben als bovenaan , maar in uw geval vind ik dat de takken onderaan te dun zijn om dat dit jaar te bekomen.

Op termijn zou je een kerstboom vorm (pyramidaal dus) moeten bekomen. Ik denk dat je goed bezig bent zoals je ze markeert.

Belangrijkst is dat je takken bekomt die relatief horizontaal groeien , licht naar boven. Dat je een open boom bekomt , de verticale rugscheuten er dus uit. En elk jaar maar een klein stuk erbij laten komen , zo bekom je veel vruchthout , een compacte boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...