Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge plantjes binnen of koude kas


deftone82

Aanbevolen berichten

hallo

 

dit jaar ben ik voor het eerst aan het experimenteren geslagen met het zelf opkweken van mijn groenten.

ik heb eerst in kleine zaaibakjes broccoli, rode biet en spruitkool gezaaid. Dat is allemaal mooi aan het kiemen gegaan.

 

Een aantal kiemplantjes heb ik ondertussen apart is grotere potjes gezet (9cm diam.).

 

Nu is mijn vraag of ik ze best nog binnen laat staan tot ik ze kan uitplanten of zet ik ze overdag nu al best in de koude bak?

Waarmee krijg ik de beste/sterkste plantjes?

 

Binnen is de temperatuur stabiel op 21°...buiten is het overdag een pak kouder en nog niet zo heel zonnig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt me zeer robO, maar daar word ik als beginneling niet veel wijzer van.

 

- wat is precies afharden? gebeurt dat binnen of buiten?

- Hoelang moet er worden afgehard? En op welke termijn of grootte van de plant mag het naar buiten?

- is de koude bak een tussen- of eindstation voor plantjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de broccoli en spruiten nu in de kas staan (sinds 2 weken). Bieten heb ik vandaag in de volle grond gezaaid.

 

21 graden is net iets te warm voor de genoemde groenten, tenzij je een plek hebt waar het licht vanuit meerdere hoeken op de plant valt (een serre bijvoorbeeld). Indien je geen mogelijkheid hebt om ze op een koelere en lichte plek te zetten zou ik de plantjes in de koude bak zetten. Dat mag direct van binnen naar de koude bak. Afharden* doe ik zelf alleen als ik van huiskamertemperatuur naar buiten plant. De koude bak is in dit geval een tussenstation. Zowel de bietjes als de koolsoorten doen het straks beter buiten een koude bak. Bovendien ga je waarschijnlijk ruimtegebrek krijgen in de koude bak (kolen nemen veel ruimte in).

 

*afharden is het laten wennen van de planten aan de veranderende omstandigheden (Temperatuur, licht). Je zet ze dan eerst bij een redelijke temperatuur alleen overdag buiten (enkele dagen). Is het ook zonnig dan de eerste dagen nog in de schaduw. Daarna kun je ze nog een aantal dagen dag en nacht buiten laten staan op een meer zonnige plek. Daarna planten.

 

Wat voor koude bak is het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jorg

 

bedankt voor de uitgebreide informatie.

 

op onze slaapkamers is het iets frisser, 19 graden, maar daar is enkel een groot raam op de zuidkant, dus niet aan alle kanten licht.

 

De koude bak is een mega beginners type uit de Aldi. Aluminium frame en polycarbonaat wanden. Is 100 (breed) x 60 (diep) X 40 (hoog).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om geen nieuw topic te starten met een vraag die ongetwijfeld al voorbij is gekomen, ga ik verder op mijn eigen topic.

 

Vanmiddag na het werk mijn plantjes nog eens gaan bekijken in de koude bak buiten. Grote teleurstelling toen ik zag dat er enkele plantjes maar belabberd bij 'stonden'. Ze zien er wat verschrompeld uit en sommigen zijn wat geel geworden aan de kant...

 

Kan iemand zeggen waar dat aan kan liggen? Ze hebben vannacht eerste keer buiten gestaan en ik denk dat het te koud is geweest...

 

https://flic.kr/p/s1mVda

 

https://flic.kr/p/rHUwDK

 

https://flic.kr/p/rY4Qm3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het eerste zicht zien ze er goed uit. Alleen de laatste foto toont een licht slap blaadje. Toch voldoende water gegeven? Ik had ze nog een weekje of zo binnen gehouden tot de eerste echte bladeren meer ontwikkeld zijn. (dus de bladen die boven de kiembladen komen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is echt de temperatuur. En het feit dat je eigenlijk beter pas kunt verspenen (= in een grotere pot zetten of anderszins verplaatsen) als ze hun eerste echte paar bladeren hebben. Had je ze wel afgehard voor je ze in de koude bak hebt gezet?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de afgelopen nachten ook wel erg koud geweest, tegen het vriespunt.

Denk wel dat ze daar onder te lijden hebben gehad misschien?

Toch iets te snel naar buiten, niet goed afgehard?

Kan zijn dat de koolplantjes nu ff een groeistop inlassen, maar na een tijd gaan ze vanzelf weer groeien.

 

Een foto van wat jij je "koude bak" noemt is ook wel handig.

 

En je weet dat ik door je flikkerlink nu je hele fotogenieke verbouwing kan bekijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allemaal!

 

Alvast erg bedankt voor de antwoorden.

 

Zoals jullie misschien eerder in mijn topic hebben kunnen lezen is het principe 'afharden' me niet helemaal duidelijk.

Ik dacht net dat het plaatsen van deze planten in een bak buiten het afharden is. Zodat ze nog later in de grond kunnen worden gestoken. Misschien moet ik daar mee wachten.

 

Ik had ook schrik dat ik ze effectief te vroeg verspeend had. Ik las in de 'Veld-bijbel' dat je dit, zoals hier ook gezegd, pas doet als er twee echte blaadjes instaan. Volgens mijn omgeving kon het echter niet zo'n kwaad om dat nu al te doen.

 

De bak: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1341/1341966.gif

 

Blijkbaar is er van binnen naar die bak nog een tussenstap nodig. Ik weet dan alleen niet goed waar ik ze best zet zodat ze het kouder hebben en toch voldoende licht...kelder is koeler maar te weinig licht. Binnen is veel licht maar te warm.

 

Foto's zijn geen verbouwing maar een nieuwbouw houtskelet. Staan geen geheimen op hoor. Is bedoelt voor onze architect en houtskelet-aannemer om op hun websites te gebruiken indien nodig...voor de écht geïnteresseerden, we hebben ook een blog bijgehouden: http://berghut.wordpress.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet de plantjes in de loop van de voormiddag in de koude bak met het deksel een beetje open voor de verluchting en tegen extreme temperturen. Haal de plantjes in de nammidag als het begint af te koelen weer naar binnen om de nacht door te brengen.

Elke dag iets langer in de koude bak, afhankelijk van de buitentemperatuur en de plant.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...