Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinbak kleuterschool : welke groenten?


Aanbevolen berichten

Radijsjes natuurlijk! Dat groeit lekker snel. Verder peultjes/erwten, sla (krop, ijsberg, rucola etc.), spinazie, andijvie, snijbiet.

 

Maar de grootste topper bij kleuters is toch de aardbei. Als je nu nog wat planten koopt of krijgt heb je aardbeien in juni.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.onzeschooltuin.nl/

 

Ik zou denk ik ook radijsjes zaaien (die zijn er ook in verschillende kleuren en vormen), rucola, raapsteeltjes, mini-paksoy misschien, snijsla, tuinkruiden (zoals bieslook, peterselie, basilicum, munt, dropplant), bladmosterd, misschien een mini-courgette?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kruiden zijn leuk om te leren herkennen. Rabarber kan je oogsten tijdens het schooljaar en je kan er confituur mee maken. Sla groeit snel en kan in soep. Erwtjes zijn ook leuk om te oogsten en lekker rauw. Ik ging die vroeger in het veld plukken met mijn opa. Suikermaïs zie je groeien en is, als je niet te vroeg zaait begin september oogstbaar - kan het nieuwe schooljaar gelijk lekker ingezet. Pompoenen groeien ook makkelijk en zijn in de herfst klaar om soep te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radijs schiet snel door, dus niet zo handig. Stambonen zijn handiger.

Het moet in juni resultaat opleveren, dus stambonen vallen af. Die komen pas in juli/augustus opzn vroegst. En bij mij zijn de radijsjes allang op voordat ze doorschieten hoor. Die kan je nu nog makkelijk zaaien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk radijsjes, en meiraapjes ook erg geschikt.

Misschien lukt het om Parijse worteltjes net groot genoeg te krijgen?

En inderdaad geurende kruiden, leuk om te laten ervaren dat er bijvoorbeeld plantjes zijn die naar drop ruiken. Muntsoorten, basilicum, peterselie, kervel, venkel (ook hoge aaibaarheidsfactor ), dille, rozemarijnplantje en een polletje bieslook natuurlijk.

En misschien kan je nog net een vroeg aardappeltje in de grond steken om te laten zien hoe die groeit...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het simpel houden en niet veel verschillende soorten gaan gebruiken. Radijsjes, 2 a 3 sla soorten, wat kruiden e.d. Volgens mij wil je dan ook dat de kids het gaan eten. En als je straks een groep kinderen hebt die een verse salade eten is dat heel leuk, lekker en leerzaam geweest . Hergroei van groenten afval is ook heel leuk om met ze te gaan doen : keukenafval-hergroeien-t12341.html

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wanneer de kinderen de grote vakantie hebben?

Als je vóór die tijd wat groenten klaar kunt hebben om een 'zomersnert' te maken als afsluiting, kan ik uit ervaring zeggen dat ze dat prachtig zullen vinden.

Je kunt daartoe nog erwten leggen, worteltjes zaaien, bos- of stengeluitjes.

Misschien hebben moestuiniers uit de buurt wat stekjes over van peterselie, selder, lavas/maggikruid.

Zaaien van deze laatste kan wel, maar de opkomst zal te langzaam gaan.

De avond vóór de oogst, vóór de soep, kun je twee pannen bouillon maken, één met vlees en één zonder. Of gewoon zonder vlees natuurlijk, altijd goed.

Stokbroden erbij, misschien wel zelf gebakken...

De vers geplukte groenten doe je er op de dag zelf bij, kookt ze even mee en genieten maar.

Alleen als het een heel lang winters koud voorjaar blijft, gaat zoiets mislukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...