Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke aardbei te kiezen?


leonietjes

Aanbevolen berichten

Op mijn nieuwe moestuin wil ik ook graag aardbeien planten. Nu weet ik dat er doordragende aardbeien zijn en niet-doordragende. Ik zou graag zo lang mogelijk willen smikkelen, dus ga ik doordragers planten. Maar welke rassen geven de lekkerste, zoetste, sappigste aardbeien? Graag jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over smaak valt niet te twisten

 

Mijn bosaardbeien (Baron van Solemacher) zijn i.i.g. wel kampioen in het laat in het jaar nog vruchten geven. Weliswaar zijn dit heel kleine vruchtjes en teer, maar wel lekker.

 

Verder kun je kiezen om wat bijzonders in de tuin te zetten, zoals Frau Mieze Schindler (Framberry).

 

Als je nu van verschillende soorten een beetje in de tuin zet, weet je voor volgend jaar wat jouw de beste aardbei is.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen doordragers staan omdat je er dan nooit voldoende hebt om bv. eens een behoorlijke lading confituur of een hele taart mee af te bakken. Momenteel heb ik Elsanta en Lambada staan. De eerste schiet vroeger in gang dan de tweede en is ook productiever, de tweede heeft wel zoetere vruchten als er geen kapers mee gaan lopen voor ze helemaal rijp zijn (moeten lang genoeg blijven hangen om echt op smaak te komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er wel rekening mee dat er diverse andere liefhebbers voor aardbeien zijn die zichzelf toegang verschaffen tot de tuin...

Bij mij zijn dat tot nu toe vooral merels en lijsters, maar ik verwacht dat de slakken ook niet zo lang meer op zich laten wachten.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het fijn bij "the good old" Ostara's.

Bevallen mij prima.

Veel opbrengst ( heb 120 planten ) en een per 3 dagen een afwasteil vol in hoogseizoen.

Dus zeker voldoende voor jam oid.

Ik koop mijn planten bij Duivenvoorde.

Ben hier zeer tevreden over.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van doordragende aardbeien heb je langer plezier, maar waarom zouden mensen dan kiezen voor niet-doordragende aardbeien? Juist, omdat die vaak lekkerder gevonden worden! Het is jou keuze om voor doordragende aardbeien te kiezen, maar het is juist mijn keuze om voor niet-doordragende aardbeien te kiezen.

 

Ik zweer bij het Franse ras Gariguette. Dat ras is zo'n 30 jaar geleden in Frankrijk ontwikkeld toen daar de aardbeiencultuur op z'n kont lag. De Fransen konden niet meer met hun verouderde soorten concurreren tegen de Italiaanse en Spaanse soorten. Toen de Gariguette verscheen wilden veel conservatieve kwekers in het Rhonedal er niet aan omdat de gariguettes tamelijk kort produceerden. Maar de kwekers in het Zuid-westen van Frankrijk gingen ze kweken omdat ze (terecht) dachten dat de consument iets meer zou willen betalen voor een fantastisch heerlijke aardbei!

 

Het ras is nu het meest gekweekte ras in Frankrijk waar men weet wat lekker is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het fijn bij "the good old" Ostara's.

Bevallen mij prima.

Veel opbrengst ( heb 120 planten ) en een per 3 dagen een afwasteil vol in hoogseizoen.

Dus zeker voldoende voor jam oid.

Ik koop mijn planten bij Duivenvoorde.

Ben hier zeer tevreden over.

 

Wat grappig dat jij je planten bij Duivenvoorde koopt. Mijn achternaam is Duivenvoorde Helaas ben ik geen aardbeikweker....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...