Geplaatst: 16 mei 20205 j Hi allemaal, ik heb ineens wat ideeën, ik woon sinds augustus op Bonaire. Nu wil ik in mijn tuin een moestuin maken en wat bomen planten. Ik vind het leuk om groene vingers te hebben, vroeger veel landbouw op school gehad en het brengt mij goeie herinneringen. Het groente en fruit hier erg duur vanwege import en niet alles is altijd verkrijgbaar. En mijn eigen kweek is natuurlijk vers en biologisch. Ik weet ongeveer wel wat ik wil kweken maar ik weet niet hoe te beginnen ivm. Het grond wat wij hebben, het is namelijk vulkanisch grond. (We hebben trouwens wel een bananen boom in dat grondnaast ons huis staan, we hebben de leiding van de douche geleid naar die boom en hij doet het uitstekend. Super handig!) maar Wat kan ik doen, moet ik een speciale bak maken voor mijn planten of dit grond behouden? Voor de bomen zou het grond gewoon kunnen werken maar de planten betwijfel ik, daarnaast ook weinig schaduw gelegenheid. ik dacht ik vraag het maar want Het climaat in Bonaire is wel anders dan op St. Maarten en Cuba. Bij ons regent het misschien hooguit 1x per 3 weken een klein buitje in de ochtend... Hebben jullie wat tips voor me ? liefs Kimberley
Geplaatst: 16 mei 20205 j Vulkanische grond is zeer vruchtbaar en bevat tal van mineralen. Sinds de oudheid hokken mensen samen rond vulkanen, het is gegeerde landbouwgrond. Elke 3 weken een buitje? Is meer dan wat we hier hebben 👍😁 Bakken maken zou ik niet doen, verhogen = droger maken en dus meer water geven. Verder, veel hangt af van wat je voor water beschikbaar hebt. Zijn het echt tropische buien? Dus 10 tallen liters water op heel korte tijd? > regentonnen ed en zoveel mogelijk water opvangen. Waterput? Geboorde put etc. Ik denk dat je als ik voorgaande posts lees zowat alles kan telen
Geplaatst: 10 december 20204 j Op 14-4-2015 om 08:13, Ktrijn zei: Volgens mij hebben we hier ook een forumlid dat op de dominicaanse republiek woont. Misschien heeft die persoon tips? Volgens mij doen pepers het wel goed in zo'n klimaat? Die kan je er dan zelfs als vaste plant zetten, want pepers zijn meerjarig. Andere dingen die we hier in een serre moeten zetten misschien ook wel, zoals meloen of aubergine? Woon je nog steeds op St Maarten?? Ik ga binnenkort een groente teelt project op Saba starten. E-mail mij maar
Geplaatst: 11 september 20222 j Hallo Kimberly, ik woon op Bonaire en kweek hier wat groente en fruit. als je nog belangstelling hebt in hoe dat een beetje werkt dan hoor ik dat graag groet Ralph
Geplaatst: 12 september 20222 j Dag @Ralph, welkom op het forum. Kimberley heeft sindsdien niet meer ingelogd, je kunt dat zien als je het profiel aanklikt. Even een off topic anekdote, ik kan het niet laten... 'Boer zoekt vrouw internationaal' had ooit een vrouw in Bonaire die geiten hield. Wat had ik daar graag naartoe gewild. Vanwege een groot verschil in leeftijd (ik ben te oud) heb ik me toch maar niet opgegeven, maar het kriebelde enorm!
Geplaatst: 12 september 20222 j Hallo Huub, ik was boer 45 jaar geleden en ben eerst getrouwd en toen naar Bonaire gegaan na 40 jaar dat werkt veel beter geen verrassingen😂
Geplaatst: 4 oktober 20222 j Op 14-4-2015 om 02:25, Cindy1987 zei: Ik vraag me dus af wat ik hier wel kan kweken Van alles Cindy, ik ben net begonnen op Curaçao, boerenkool, tomaten, komkommer, basilicum, peterselie, koriander, dollen, meloen, broccoli, noem maar op, groeit als kool. Ik heb de grond samengesteld als van de makkelijke moestuin en bescherming gebouwd met 50 % schaduwdoek, ook tegen de leguanen. Kijk op de community van de makkelijke moestuin voor fotos
Geplaatst: 19 juni 20232 j Op 12-9-2022 om 01:37, Ralph zei: Hallo Kimberly, ik woon op Bonaire en kweek hier wat groente en fruit. als je nog belangstelling hebt in hoe dat een beetje werkt dan hoor ik dat graag groet Ralph Hi Ralph woon je nog steeds op Bonaire? We komen in augustus. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring. Zelf ben ik van plan om moestuin aan te leggen. hoor ik het graag van je groet Kasia
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.