Jump to content
Cindy1987

Moestuin in tropisch klimaat?

Recommended Posts

Hi allemaal, ik heb ineens wat ideeën, ik woon sinds augustus op Bonaire. Nu wil ik in mijn tuin een moestuin maken en wat bomen planten. Ik vind het leuk om groene vingers te hebben, vroeger veel landbouw op school gehad en het brengt mij goeie herinneringen. Het groente en fruit hier erg duur vanwege import en niet alles is altijd verkrijgbaar. En mijn eigen kweek is natuurlijk vers en biologisch. Ik weet ongeveer wel wat ik wil kweken maar ik weet niet hoe te beginnen ivm. Het grond wat wij hebben, het is namelijk vulkanisch grond. (We hebben trouwens wel een bananen boom in dat grondnaast ons huis staan, we hebben de leiding van de douche geleid naar die boom en hij doet het uitstekend. Super handig!) 

maar Wat kan ik doen, moet ik een speciale bak maken voor mijn planten of dit grond behouden? Voor de bomen zou het grond gewoon kunnen werken maar de planten betwijfel ik, daarnaast ook weinig schaduw gelegenheid.

ik dacht ik vraag het maar want Het climaat in Bonaire is wel anders dan op St. Maarten en Cuba. Bij ons regent het misschien hooguit 1x per 3 weken een klein buitje in de ochtend...

Hebben jullie wat tips voor me ?

liefs Kimberley

Vulkanische grond is zeer vruchtbaar en bevat tal van mineralen. Sinds de oudheid hokken mensen samen rond vulkanen, het is gegeerde landbouwgrond.

Elke 3 weken een buitje?  Is meer dan wat we hier hebben 👍😁

Bakken maken zou ik niet doen, verhogen = droger maken en dus meer water geven.

Verder,

veel hangt af van wat je voor water beschikbaar hebt.

Zijn het echt tropische buien? Dus 10 tallen liters water op heel korte tijd?  >  regentonnen ed en zoveel mogelijk water opvangen.

Waterput? Geboorde put etc.

Ik denk dat je als ik voorgaande posts lees zowat alles kan telen

Op 14-4-2015 om 08:13, Ktrijn zei:

Volgens mij hebben we hier ook een forumlid dat op de dominicaanse republiek woont. Misschien heeft die persoon tips?

Volgens mij doen pepers het wel goed in zo'n klimaat? Die kan je er dan zelfs als vaste plant zetten, want pepers zijn meerjarig.

Andere dingen die we hier in een serre moeten zetten misschien ook wel, zoals meloen of aubergine?

Woon je nog steeds op St Maarten??

Ik ga binnenkort een groente teelt project op Saba starten.

E-mail mij maar

[email protected]